Doorgaan naar hoofdcontent

Mee-eter




Deze prachtige rups ontdekte ik gisteren aan het eind van de middag toen ik wat bladpeterselie wilde knippen. Ik ben vanmorgen even gaan kijken en hij zat er nog, vindt mijn peterselie blijkbaar lekker. 

De rups is vrij groot en als je goed kijkt zie je hoe prachtig dit beestje gebouwd is. En dan die kleuren, zo lekker fel. Misschien wel om de vogels af te schrikken.

Ik moest even kijken wat de voorkant was maar toen ik door mijn macrolens keek kwam ik hierop uit.

Ik werd natuurlijk erg nieuwsgierig wat voor vlinder uit zoiets moois kwam dus dat heb ik even opgezocht. Het kon geen klein, onbetekenend vlindertje zijn, dat kon ik me niet voorstellen. Nou, het bleek een van de mooiste vlinders te zijn die de hele zomer mijn tuin bezoekt, de koninginnepage.

Vreemd dan dat ik deze rups nog nooit heb gezien terwijl er echt heel veel van deze vlindersoort hier fladdert. Ik las dat de rupsen vaak in moestuinen worden gevonden dus dat klopt. Goed om te weten dat dus zelfs mijn moestuin er voor zorgt dat deze mooie vlinder hier zoveel voorkomt.

Reacties

Emie zei…
Een van de grootste wonderen om dichtbij te zien, vind ik. Rupsen die vlinders worden. Ook hier fladdert de koninginnepage veelvuldig en heb ik een paar jaar geleden een hele kolonie rupsen in de venkel gehad.
KnutzEls zei…
Het zou toch eeuwig zonde zijn zoiets moois te verdelgen...
O, wat bijzonder! Prachtige foto's ook!
Unknown zei…
Mooie foto's Ma..!
Elizabeth zei…
Wat een prachtige rups en hoe mooi heb je hem weten vast te leggen.. Of is het een haar?
Zo'n mee-eter vind ik niet erg :)
Sjoerd zei…
Ach, die beesten moeten ook leven, en zolang ze de boel niet kaal vreten vind ik het prima.
Machtig mooi Marthy, zowel de rups, de vlinder als jouw foto’s!
Dat wordt inderdaad een schitterende vlinder zeg!
Vera zei…
De vlinder ken ik inderdaad. Vooral in de Drome heel erg vaak op visite gehad. De rups ook nog niet eerder gezien! Wauw wat een mooi dier