Doorgaan naar hoofdcontent

Schoon

De laatste gasten van dit seizoen vertrokken afgelopen zaterdag en daarna is de grote schoonmaak begonnen in het vakantiehuis. Al het beddengoed is gewassen en daarmee bedoel ik matrasbeschermers, onderleggers, kussens en dekbedden. Op zulke momenten ben ik dan heel blij met mijn wasmachine met extra grote trommel, heel fijn als je daar een dekbed in kan duwen. 

Verder worden de koelkast/vriezer, afwasmachine, fornuis en afzuigkap extra goed schoongemaakt, in sommige moeilijke hoekjes komt er zelfs een tandenborstel aan te pas, heel handig. Maar ook op wisseldagen wordt het huis heel goed gepoetst, wij doen het met zijn tweeën en zijn daar pietje precies in. 
Als je een huis huurt en daar dus een prijs voor betaalt vind ik niet dat je haren in de badkamer moet vinden of etensresten in welk apparaat in de keuken dan ook. Fijn dat de mensen ons werk waarderen, ze vertellen het ons vaak en onze laatste gasten vonden zelfs dat ze nog nooit in zo'n schoon huis hadden gezeten.

Toen hier de keuken geïnstalleerd werd vonden onze bouwvakkers dat houten aanrechtblad helemaal niets. 'Daar krijg je ontzettend spijt van, dat ziet over een paar jaar niet meer uit'. Ze hebben ongelijk gehad, het houdt zich prima, ook tot mijn eigen verwondering hoor. Mart heeft het blad gisteren weer licht geschuurd met  zo'n groen lapje en daarna in de olie gezet, kan het de hele winter intrekken. De lichtere plek die je ziet is van de weerkaatsing van de zon op de olie. 

Onze stelregel is dat hoe schoner je een verhuurhuis oplevert hoe netter de mensen er mee omgaan en echt, dat werkt. Het ziet er nog steeds tip top uit.




Reacties

Sjoerd zei…
Ik kan me voorstellen dat je een huis zo schoon mogelijk probeert achter te laten als je er gelogeerd hebt. Als het niet schoon is als je komt is er ook niet de motivatie om het schoner te maken. Je hebt tenslotte ook vakantie.
Marthy zei…
Ik vind het van gastvrijheid getuigen als je mensen ontvangt in een kraakhelder huis. Ze hebben vakantie en geen behoefte om eerst de pannen te gaan afwassen omdat daar nog etensresten in zitten zoals mij weleens is overkomen.
Ageeth Mooij zei…
Mijn complimenten voor jullie en het werkt inderdaad echt door, is mijn ervaring.
KnutzEls zei…
Heerlijk als alles je tegemoet glimt. En dan lever je dat ook weer schoon terug, nietwaar...!
Als ik zie hoe het vakantieappartement van onze benedenburen soms wordt achtergelaten: om te huilen
Zo werkt het ook met ruilhuizen. Als je in een schoon huis komt, laat je het ook schoon achter. Is onze ervaring ook tot nu toe.
Bertiebo zei…
Goed van jullie. Wij hebben het meestal net zo getroffen. Een keer niet en dat was erg vervelend.
Elizabeth zei…
Ja, zo werkt het echt... En als huurder let je er ook meestal op of iets schoon is, veel meer dan dat je thuis doet omdat het je eigen spullen zijn. De laatste keer dat wij een camper huurden, lag er een vies dessertlepeltje met chocolade eraan in de bestekbak...
Maar meestal is het spic en span, en dan wil je het ook graag schoon achterlaten!
Wat een gezellige ruimte hebben jullie voor de gasten en dat aanrechtblad is prachtig!
Emie zei…
Lekker gevoel om straks alles schoon achter te laten. Ik heb ook een tandenborstel als poetshulpje, echt praktisch. Omdat onze gastenstudio nu weer is ingericht als cantina zit de hele keukeninventaris weer netjes in containers. Uiteraard nadat alles zorgvuldig is schoongemaakt.
anja zei…
Zo werkt het inderdaad, als mensen een ruimte huren en die is bij aankomst schoon en netjes, dan gaan ze voorzichtig om met alle spullen, en laten ze het ook weer netjes achter (uitzonderingen daargelaten, maar dat heb je altijd). Ik zou het precies zo doen als jullie, en mensen die een keer bij jullie te gast zijn geweest, zullen graag terugkomen, wetende dat ze het weer netjes zullen aantreffen. Die tandenborstel gebruik ik ook hoor, en ik vind het aanrechtblad in 1 woord prachtig! Geniet nog even van de rust daar, nu jullie geen gasten meer hebben.
Marthy zei…
Wat erg, Inge. Wij hebben hier nog nooit problemen gehad, altijd hele fijne gasten.
Onliemie zei…
Echt zo'n leuk gezellig huis. Ik zou bijna spijt hebben dat we een caravan hebben. En je hebt het helemaal bij het rechte eind. Zoveel te mooier je iets aflevert, zoveel te meer moeite doen de mensen ervoor. Houden zo.
Vera zei…
Toevallig gisteren nog over gehad met mensen. Ik heb zoveel huisjes, appartementen en hotelkamers gezien, zei ik, maar het appartement van jullie was de aller schoonste
Jan uit Perth zei…
Zo is het maar net, Marthy: een goed voorbeeld doet goed volgen...! Wanneer gaan jullie weer (heen, of terug? ;-) naar Holland?
Marthy zei…
Dank je voor het compliment, Vera, leuk om te horen.
Marthy zei…
Al heel snel, Jan...….
Pippa's Hus zei…
Echt fijn als je in een schoon huis terecht komt. Dan begint je vakantie 10x leuker. XX Esther
Wieneke zei…
Kwaliteit en netheid verloochenen zich nooit, Marthy. Vieze onverzorgde vakantiehuisjes spreken zich altijd snel rond en dan kun je adverteren tot je blauw ziet.... je krijgt op den duur echt geen klanten meer. Tegenwoordig zijn er reviews op social media en de veelgebruikte website Zoover. De verhuurders/hotels worden daardoor gedwongen om hun best te doen. Goede zaak, vind ik. Als je een forse prijs vraagt moet het ook goed zijn. Je hebt volkomen gelijk: rotzooi trekt altijd rotzooi aan, maar als een huis en de omgeving er keurig schoon uit zien dan moet je wel een ongelooflijke (lelijk woord) zijn om er dan alsnog een zootje van te maken. Duim op voor jullie inspanningen dus.