Doorgaan naar hoofdcontent

Oogsten en inmaken


Nog iedere dag eten we uit de moestuin en er wordt ook veel ingemaakt. Verleden week van de laatste zakken kruisbessen uit de vriezer jam gemaakt. Ik kookte ze in met een fles vlierbessensap die ik nog had staan en de smaak is voortreffelijk. Meteen de hoeveelheden opgeschreven want anders ben ik dat volgend jaar vergeten. 

Van deze tomaten ga ik aan het eind van de week passata maken. 

Dat doe ik per vier kilo en als ik vrijdagmorgen weer zo'n schaal kan oogsten kom ik daar wel aan. Vooral die hele grote tomaten wegen heel wat en met wat kleinere erbij ben ik zo aan die hoeveelheid.


Reacties

Elizabeth zei…
Het is volgens mij een goed tomatenjaar... En jullie hebben ook wel hele grote!
Marthy zei…
Fijn dat ik je weer lees. Tomaten hebben zon nodig en dat hebben jullie in Nederland zeker gehad. Hier iets minder met dat zijn we alweer vergeten.
Emie zei…
Dat is rijkdom, zulke oogst. Eet smakelijk!
Marthy zei…
Ja, als ik met zo'n gevulde schaal uit de moestuin naar boven loop voel ik me een gelukkig mens.
Bertiebo zei…
Wat heerlijk toch. Wij hadden vroeger een volkstuin, maar we hadden het te druk om het echt goed te doen en ik heb het ook te weinig gewaardeerd.
KnutzEls zei…
Lekkere voorbereidingen voor koudere tijden. En ja, dat is zeker rijkdom.
Marthy zei…
Toen wij verhuisden naar Stolwijk met drie jonge kinderen dachten wij de moestuin achter de winkel ook wel bij te kunnen houden. Nou, dat hebben we gauw opgegeven. Maar we vonden een oude baas die het vele jaren met veel plezier deed.
Marthy zei…
Els, zo'n pot passata open maken midden in de winter, dat is ook rijkdom.
Marthy zei…
En het blijft maar groeien, Jeanne.
Sjoerd zei…
Ik kan niet wachten op mijn pensioen... Dan ga ik ook aan de slag...
Vlimbouter zei…
Wat een superoogst! Dit jaar ben ik gestart met een piepklein moestuintje. Je geeft me zin om volgend jaar uit te breiden.
Marthy zei…
Wat leuk, Sjoerd. Ben benieuwd wat jij gaat zaaien en planten.
Marthy zei…
Een moestuin geeft zoveel voldoening, Lut.
Ageeth Mooij zei…
Wat heerlijk allemaal Marthy!