Doorgaan naar hoofdcontent

Plasje


Er zijn heel veel dingen die ik prettig vind aan Frankrijk, ik kan zo een heel rijtje opnoemen. In de top vijf van dat rijtje zou dan zeker de openbare toilet komen. In ieder dorp, ook de wat kleinere, is er wel eentje te vinden. Als vrouw kan ik dat heel erg waarderen. 
Wij komen nogal eens ergens, lopend of met de auto en dan is het heel fijn als je met wat aandrang een toilet kan bezoeken.

In de dorpen om ons heen weet ik dat de gemeente voor het onderhoud en het schoonmaken zorgt en de meeste openbare toiletten die ik dit jaar bezocht hebt waren super schoon. Dit was, in een heel klein dorp, wel een hele mooie, splinternieuw dachten wij.  

Ik gun jullie even een blik op het interieur, super toch. 
Dankbaar heb ik er mijn plasje achter gelaten.


Reacties

miekequilt zei…
Mijn ervaring is niet dat je ze overal ziet. Maar waar ze staan zijn ze inderdaad superschoon. Heerlijk!
Marthy zei…
In deze streek staan ze echt in bijna ieder dorp maar het zou elders in Frankrijk natuurlijk best anders kunnen zijn, Mieke.
anja zei…
Dit soort "zelfreinigende" openbare toiletten zie je ook in Duitsland en Luxemburg, meestal gratis soms moet je er 20 cent indoen om de deur te openen. Met een nogal gevoelige blaas kan ik het zeer waarderen, dit voorbeeld zou wat mij betreft zeker gevolgd mogen worden in Nederland, want hier is het maar slecht geregeld.
Ivy zei…
Hier zouden we in Nederland iets van kunnen leren. Je ziet ze ook in elk Engels dorp, misschien een ietsje minder luxe, maar ze zijn er wel. Afgelopen vakantie zagen we ook wc's in Duitse supermarkten, moet je hier niet om komen (behalve bij de XXL A.H. bij ons in de stad). Als je vraagt of je kleinkind even mag plassen, kijken ze je gewoon weg, zelfs bij speelgoedwinkels.
Marthy zei…
Ik denk, dames, dat het tijd wordt dat we met honderden vrouwen het Binnenhof opgaan en daar een petitie indienen;-)
Bertiebo zei…
Tjonge... Ik zit er van te kijken. Mijn herinneringen aan Franse toiletten zijn heel anders, hihi. Maar het is lang geleden dat ik in Frankrijk was
Marthy zei…
Ja, lang geleden was het beslist anders.
Wat openbare toiletten betreft leven we in Nederland in een ontwikkelingsland.
KnutzEls zei…
Ik ben ook superblij met zulke voorzieningen.
Sjoerd zei…
Dat lijkt me echt een uitkomst, vooral als je wat ouder wordt. Openbare toiletten zijn hier niet meer te vinden. Je mag blij zijn als er winkels zijn waar toiletten aanwezig zijn.
Marthy zei…
Eigenlijk zou dit een Europese verordening moeten worden.
Marthy zei…
Ja, Sjoerd, Nederland schiet zwaar tekort op dat gebied.
Marthy zei…
We kennen allemaal dat gevoel van nodig moeten en dan een toilet ontdekken…..
Emie zei…
Ik ga mee naar het Binnenhof om schone wc's af te dwingen.
Marthy zei…
Ik had niets anders verwacht van jullie!
Wieneke zei…
Ja, in Portugal en Spanje is het ook veel beter geregeld dan in Nederland. In Spanje mag je altijd naar het toilet in een horeca-gelegenheid zonder te consumeren. Dat is daar de wet. In Frankrijk waren de toiletten vroeger legendarisch smerig, maar ze hebben hun leven kennelijk erg gebeterd.
Tip: in onze steden en grotere dorpen is meestal wel een Hema. Die hebben altijd een (betaald) toilet.
PS: Ik ga niet mee naar het Binnenhof vanwege het gevaar dat ik een of meerdere politici te lijf ga :-)
In Oostenrijk zijn ook op veel plekken (schone) openbare toiletten. Heel fijn!
Marthy zei…
Wieneke, je mag wel mee hoor zolang je die politici maar geen letsel toebrengt. Een klein bloedneusje moet kunnen…….;-)
Marthy zei…
Nou Inge, uit jullie reacties blijkt dus wel dat Nederland ernstig in gebreke blijft.
Elizabeth zei…
Dat is echt een topper onder de openbare toiletten!
Marthy zei…
Wat een weelde, hè.