Doorgaan naar hoofdcontent

Bietjes op z'n Noord-Afrikaans

Wij aten gisteren de eerste bietjes van de moestuin en het recept wat ik daarvoor vond in mijn bestanden was zo lekker dat ik het graag met jullie wil delen.

Voor 2 personen:
500 gram gekookte bietjes
ca. 400 gram aardappelen
1 ui, gesnipperd
1 teen knoflook, gesnipperd of geperst
1 sinaasappel, geperst en schil geraspt
1 eetlepel (meer of minder naar smaak) Ras al Hanout
peper en zout
175 gram gerookte kipfilet, in blokjes
50 gram geitenkaas, in blokjes
2 lenteuitjes, in kleine ringetjes
(olijf)olie
Snij de gekookte en geschilde bietjes in blokjes.
Kook de aardappelen en stamp ze.
Verwarm in een hapjespan de olie en bak daarin de ui en knoflook tot ze glazig ziet.
Voeg de Ras el Hanout toe en bak even mee, tot het geurt.
Blus af met het sinaasappelsap en laat even inkoken.
Voeg bietjes, sinaasappelrasp en gestampte aardappelen toe en roer alles goed door elkaar.
Breng op smaak met peper en zout.
Roer er de kipblokjes doorheen en laat alles goed warm worden.
Verdeel de stamppot over twee borden.
Voeg naar smaak nog een scheutje olijfolie toe.
Strooi de geitenkaas en lenteuitjes erover en serveer.
Ik moest er even mijn eigen twist aan geven want ik had niet alle ingrediënten in huis. Gerookte kipfilet heb ik in de Franse supermarkten nog nooit kunnen ontdekken dus dat heb ik gewoon weggelaten en we hebben het echt niet gemist. Wel wat meer blokjes geitenkaas en echt, dat was heerlijk. Lenteuitjes had ik ook niet in huis maar die gaan er de volgende keer wel op want dat lijkt me erg lekker.
Ik heb altijd een paar van deze potten in de koelkast staan en ik gebruik de inhoud zowel voor warme (ook hartige taarten) als koude gerechten.
De sinasappel en de Ras el hanout geven een aparte smaak aan het gerecht, net even anders.
Eet smakelijk!

Reacties

Ziet er lekker uit, dank voor het recept. Wij hebben ook al bieten uit de tuin gegeten, in een hartige taart (recept op mijn blog).
Emie zei…
Lijkt me zalig, ben gek op bietjes, dus ik ga het ook eens maken. Ook hier geen gerookt kippevlees te koop maar zonder is dus goed te doen.
KnutzEls zei…
Grappig Marthy, want dit recept is een bswerking van de bietjes die onze Lennart maakt. Ik voegde in eerste instantie de kip toe, maar eet het nu ook vaak zonder, dus vegetarisch.
Marthy zei…
Die hartige bietjestaart van jou is ook een prima recept, maak ik regelmatig.
Marthy zei…
Prima toe doen, Emie.
Marthy zei…
Ik heb het recept ooit ergens vandaag gehaald, misschien wel van jouw blog, haha.
miekequilt zei…
Wat een leuk recept. Ik geef het door aan de kok. Bedankt.
Marthy zei…
Wat een weelde, een kok in huis!
Bertiebo zei…
Lijkt me heerlijk. Dank
Elizabeth zei…
Ha, dat is leuk! We eten morgen bietjes... maar ik heb al speklapjes gekocht...
Maar de volgende keer wordt het Noord Afrikaans! Thanks voor je recept!
Je blijft hier trouw heel wat berichten delen, valt de hitte al terug wat mee? Wij zijn ondertussen ook met vakantie dus tijd om even door je berichten te bladeren. Fijne dag
Marthy zei…
De hitte was enorm maar het wordt nu iets minder. Goed dat ons dorp een eigen bron heeft om de tuinen water te geven, Rob.
Marthy zei…
Ik maak bietjes in Nederland ook vaak klaar met speklapjes, Elisabeth. Heerlijk, lekker uitgebakken. Maar speklapjes kennen ze hier niet.
Sjoerd zei…
Dat lijkt me koud ook heel lekker. Maar ik vrees dat het meteen op gaat.
Marthy zei…
Je hebt gelijk, koud zal het ook lekker zijn.
In de weer zei…
Dankjewel Marthy, dit gaat het binnenkort eens worden.
Vlimbouter zei…
Mijn bietjes zijn net ook oogstrijp. Dankjewel voor dit receptje, ik maak er zeker gebruik van.
Onliemie zei…
Lijkt me heerlijk. Ga ik onthouden. Wat ook lekker is : rode bietensoep met koriander en geitenkaas. Kan je gerust ook koud eten. Ik scoor er hier in ieder geval mee .
Marthy zei…
En dat ga ik onthouden, Kris.