Doorgaan naar hoofdcontent

Voies douces d'Ardèche

Fietsen wordt hier niet veel gedaan, veel te stijl en daardoor veel te inspannend en ook belangrijk, er waren hier tot voor kort geen fietspaden. Wel zie je veel racefietsers, voor hen zijn al die klimmetjes juist een uitdaging. Die zie je dan ook op de wat drukkere wegen rijden, zonder fietspad. Doodeng vind ik terwijl ik weet dat mijn eigen man het ook doet.

Maar gelukkig waren er mensen die mogelijkheden zagen op het gebied van fietspaden. Er lagen hier kilometers ongebruikte oude spoorwegtrajecten, vaak door valleien zonder al te veel hoogteverschil en daar heeft het Département Ardèche handig gebruik van gemaakt. Die zijn de laatste jaren allemaal omgebouwd tot fiets- en wandelpaden, nu zelfs ook in Privas waar ik vanmorgen deze foto's nam.

Al die verschillende routes sluiten op elkaar aan, vanaf de Rhône tot in de zuidelijke Ardèche. Kijk maar eens op deze mooie site.

Ik was even verbaasd over de bordjes met Gare de Privas en Chomerac. De stations bestaan al lang niet meer, maar wel de routes die er langs lopen.

Overal zijn nu fietsen te huur en daar wordt door de toeristen dankbaar gebruik van gemaakt. Ik denk dat wij ook maar weer eens een leuk rondje moeten gaan uitstippelen.

Reacties

miekequilt zei…
Wat heerlijk om, als het wat koeler is, zo’n mooie route te fietsen.
Michiel Mogensen zei…
Marthy, ziet er super leuk uit. We zullen nog eens terug moeten komen!!!
Marthy zei…
Jij moet gewoon terug blijven komen, Michiel!
Fietsen zit duidelijk overal in de lift. Slim dus dat ze daar ook op inspelen.
Het opent weer andere perspectieven, leuk!
Dat fietsen op die smalle weggetjes ..... en dat afdalen ..... brrrr
Elizabeth zei…
Ik loop ook liever dan ik fiets...
Wat is het toch mooi in de Ardeche!
Sjoerd zei…
Lijkt me heel leuk dat ze dit voor fietsers doen. De aanleg van de spoorwegen was destijds al duur genoeg. Dus waarom er geen gebruik van m,aken.
Vlimbouter zei…
Die Fransen kunnen het toch mooi zeggen hé. 'Voies douces', wat klinkt dat poëtisch.
Marthy zei…
Ja, dat is nou weer typisch Frans, haha.
Unknown zei…
Prachtig daar. Heb al verschillende routes gefietst.
Marthy zei…
Leuk! Als bewoner van de streek of als toerist?
Emie zei…
Briljant om daar oude ongebruikte spoorwegen voor te gebruiken. Gebeurt in Spanje ook. Maar bij mijn weten (nog) niet in Italië
In de weer zei…
Ja echt fijn om te fietsen, wij zagen er ook hele gezinnen op de fiets. In 2006 maakte wij voor de eerste keer kennis met zulke wegen, het was in de Bourgogne en ze worden daar aangeduid met Voies Vertes. Ze zijn aangelegd over oude spoorwegen en jaagpaden. Er zijn parkeerplekken langs de route en waterpunten, sanitair, pick- nick plekken, banken, mogelijkheden om fietsen te huren, speelplekken voor kinderen, kortom goed aangelegd.
Marthy zei…
Ook hier heel veel voorzieningen langs de routes, Toos. Prima gedaan!