Doorgaan naar hoofdcontent

Noodweer tijdens Tour

Regen, hagel en modderstromen in de afdaling van de Col d'Iseran hebben een vroegtijdig einde gemaakt aan de negentiende etappe van de Tour de France.
Zo'n 25 kilometer voor de finish werd de rit stopgezet. De organisatie van de Tour kwam tot dat besluit omdat een deel van het resterende parcours spekglad was geworden door een zware hagelbui. Het ijswater stroomde over delen van de weg naar finishplaats Tignes.
Dit bewijst maar weer eens hoe onvoorspelbaar het weer is en dan vooral in het hooggebergte. Een wijs besluit van de organisatie.

Het was 1981 en wij werden voor het eerst geconfronteerd wat slecht weer in de bergen teweeg kan brengen. We kampeerden met vrienden in het Vallouise dal, onder Briancon in de Hautes Alpes en zouden naar de Tour gaan kijken op Alpe d'Huez. 

We waren al vroeg uit de veren want het was nog een lange rit. Kijk eens naar boven, zei vriend Arie, de bergen hebben een witte hoed gekregen. We konden het bijna niet geloven, namen de verrekijkers erbij maar het was toch echt zo, 14 juli verse sneeuw op de Alpen.

 Voorbij Briancon, op de prachtige, hoog gelegen bergweg richting Alpe d'Huez vertraagde het autoverkeer en we zagen al gauw wat er aan de hand was. Van de helling rechts van ons was er ontzettend veel water naar beneden gekomen, dat had zich tot een stroom gevormd, een rivier als het ware en die had het asfalt op de weg voor ons over enkele meters breed weggeslagen. Waarschijnlijk 's nachts al had het Franse leger een brug geslagen over die wilde stroom zodat al het verkeer richting de Tour door kon rijden. Het ging langzaam over die brug dus we konden alles goed zien. Wij maar ook de kinderen waren echt onder de indruk, zoiets hadden we nog nooit gezien, ik vergeet het nooit meer.


Peter Winnen zette een traditie voort door als Nederlander in de etappe naar l'Alpe d'Huez die dag winnaar te worden. Hij werd vijfde in het klassement en was de beste jongere. Joop Zoetemelk, neef van Mart en de winnaar in 1980, kwam deze editie niet verder dan een vierde plek. We zagen ze allemaal voor bij komen.

Reacties

Kan me voorstellen dat zoiets indruk maakt. Natuurgeweld gekoppeld aan Nederlandse overwinning!
Marthy zei…
Ja, want dat laatste vonden we natuurlijk ontzettend leuk.
Sjoerd zei…
Zoiets vergeet je uiteraard nooit meer...
miekequilt zei…
We keken gisteren echt onze ogen uit. Indrukwekkend dat jullie zoiets ook ooit zagen. En Joop is een neef van Mart? Wat leuk.
anja zei…
Dat het wielrennen jullie passie heeft, wist ik wel, tenslotte hadden jullie niet voor niets de winkel. Maar het zit Mart dus echt in het bloed, als neef van Zoetemelk?
In de weer zei…
Wat leuk, vanavond komt de uitzending van de avond etappe uit de tuin van Joop Zoetemelk.
Marthy zei…
We zitten nu te kijken, Toos en genieten.
Marthy zei…
Misschien een beetje, Anja. De moeders van Joop en Mart waren zussen.
Emie zei…
Wat een extreme omstandigheden in zo'n Tour. Ik kan me voorstellen dat voor wie het volgt, het enorm spannend is.
Marthy zei…
Maar.....we krijgen morgen een Nederlander op het podium en daar zijn wij hier in huis ontzettend trots op.
Oh ja, respect hoor voor het hooggebergte. Nooit op weg gaan zonder trui of vestje of regenjas, ook al schijnt de zon. Leuk dat Mart en Joop neven zijn, heb gisteren (weer) met plezier gekeken naar het tourprogramma waar hij aan tafel zat
Marthy zei…
Het zal je niet verbazen dat wij ook met plezier hebben gekeken. Mart ziet zijn neef niet zo vaak meer.
Vlimbouter zei…
Met de tour de France ben ik opgegroeid. Mijn vader keek elke dag en eind de jaren 60 had Eddy Merckx veel succes. Ik herinner me Joop Zoetemelk ook nog wel. Ik keek in de jaren 80 vaak naar de Franse TV en daar hadden ze verschrikkelijk veel moeite met die Nederlandse naam. Ze verbasterden hem tot Jop Sottelmec, hilarisch vond ik dat .
Leuk dat jullie het zo leuk vinden om te volgen. Ik durf het hier bijna niet te zeggen, maar ik vind er niks aan, aan dat Tour-gebeuren. Mijn vader daarentegen, keek altijd.
Marthy zei…
Gewoon zeggen, Jeanette. Er zijn zo veel dingen die jij leuk zal vinden en een ander niet.