Doorgaan naar hoofdcontent

Bloggen, een online dagboek

Eind november 2010 mocht ik stoppen met werken en ik begon er die winter over te denken om iets met al de foto's te doen die ik altijd maar maakte. Ik ontdekte het bloggen, zo kon ik die foto's op internet zetten en er een verhaaltje bij vertellen. Ik had daar natuurlijk wel een platform voor nodig en dat werd blogger. 

Zo'n blog ontwerpen bleek niet al te moeilijk en op 15 maart 2011 stuurde ik mijn eerste blog de wereld in met een foto die nu nog steeds schitterend vind. Al gauw blogde ik dagelijks en inmiddels heb ik 3023 posts gepubliceerd. 

Voor mij is het een vereiste dat ik de foto's zelf maak, bij hoge uitzondering gebruik ik er weleens eentje van internet, maar dat is echt maar zelden.

Bloggen is voor mij een hobby, ik doe het zuiver voor mijn plezier en heb eigenlijk weinig wereldschokkends te melden. Het gaat gewoon over mijn dagelijks leven, de ene helft van het jaar in een Hollandse polder en de andere helft op het Franse platteland. 

Ik adverteer niet op mijn blog, ik wil baas blijven over hoe mijn blog er uit ziet en over wat ik schrijf. Politiek en godsdienst zijn onderwerpen waar ik het niet over heb, ik hou het graag luchtig en heb geen zin in de eindeloze discussies die je dan onvermijdelijk gaat krijgen. 

In de loop van de jaren zijn er vriendschappen ontstaan door het bloggen en dat is een mooie bijkomstigheid, sommige van mijn blogvriendinnen zie ik zelfs af en toe.

En er is nog een plus aan het bloggen, je houdt een online dagboek bij en dat ga ik steeds waardevoller vinden. Heel vaak 'blader' ik even terug op mijn blog om iets op te zoeken. Ik heb door mijn blog een goed beeld van mijn leven in de afgelopen acht jaar.

        Dus eigenlijk kan ik zeggen dat het bloggen mij veel goeds heeft gebracht, het heeft mijn leven verrijkt. De blogwereld is gewoon leuk!

Deze blog maakte ik naar aanleiding van de blogpost op  'Bloggen en Loggen' van afgelopen zondag.

Reacties

Annelies zei…
Ha ha, dat dacht ik al, dat je dit naar aanleiding van het stukje uit de mail van 'bloggen en loggen' had geschreven! Mooie foto had je in je eerste bericht staan, met die besneeuwde bergen op de achtergrond: de Vercors, denk ik? Tjonge, dat had je toen toch niet kunnen bedenken dat je nog steeds iedere dag zo'n leuk blogje zou afleveren. Gewoon doorgaan, Marthy!
miekequilt zei…
Al acht jaar leuke blogs dus. Ik vind het altijd leuk om je berichten te lezen. En dankzij het bloggen heb ik jou ook leren kennen. Hopelijk ga je nog lang door.
Wat mooi om te lezen! Bloggen kan echt heel veel opleveren is ook mijn ervaring. Het is een creatieve uitlaatklep, het kan warme contacten opleveren en het is gewoon fijn om te doen : )
KnutzEls zei…
Zeker alle contacten die het geeft, superleuk. En ik ga hier ook even een stukje over bedenken. :-)
Ik ben net zo’n blogger, maar alleen niet dagelijks
Lut en Luc zei…
Sinds een jaar maakt het lezen van je blog deel uit van mijn dagelijks ritueel.
Sjoerd zei…
Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Alleen krijg ik vaker foto's aangeleverd voor mijn hobby, de trafohuisjes.
Bertiebo zei…
En zo is het.
Bij mij precies zo, maar dat wist je wel, natuurlijk.
Emie zei…
Ik kan de reactie van Bertie gewoon overschrijven: idem, idem, idem!
Marthy zei…
Ik ben ook beslist niet van plan te stoppen, Annelies.
Lida zei…
Jouw blog heeft mij ook iets opgeleverd hoor. Bijvoorbeeld het recept van die witlof salade. Die maak ik regelmatig en vinden wij allebei erg lekker. En ook die hele leuke camping Le Folastére, op loopafstand van jullie, heb ik via jouw blog in het vizier gekregen. Zo hebben wij erg kunnen genieten van dat deel van de Ardéche. Schitterend daar, en zo heerlijk rustig. Gezellig op de koffie geweest en je huis, vakantiehuis, tuin en terrassen mogen bewonderen.
Petje af voor wat jullie er van gemaakt hebben. In het echt is het nóg mooier dan op de foto's.


Ja, wat gaat dat snel jij 8 jaar en ik bijna 7 jaar. Ik lees ook nogal eens terug en verbaas me er vaak over wat ik dan lees hahaha En het is een mooi digitaal fotoboek. Ik heb vrienden en bekenden binnen mijn lezers, maar de onbekende mensen, die inmiddels bekende lezers zijn geworden heb ik (nog) niet ontdekt, zou wel leuk zijn. Ik hoop dat je nog lang blijft bloggen, want ik lees je site graag.
Marthy zei…
Dit is wel een heel groot compliment, bedankt Lida. Fijn dat jullie het daar zo leuk hadden op Le Folastère. Ik vond het leuk om een Noordwijkse te mogen ontvangen op ons plekje.
Lut en Luc zei…
Mag ik even vragen wat trafohuisjes zijn?
Vlimbouter zei…
Ik geniet al 4 jaar van jouw blogjes. Waar ik je vooral om bewonder? Je vindt echt élke dag weer een leuk onderwerp voor een blogje. Chapeau en ik hoop je nog lang dagelijks te volgen.
Marthy zei…
Leuk, dank je Lut.
Marthy zei…
En we blijven voorlopig nog even door gaan toch.
Marthy zei…
Transformatorhuisjes oftewel elektriciteitshuisjes, Lut.
Marc Dufraing zei…
Leuke blog - leuke schrijfster en aangename schrijfstijl - wordt zeker verder "gevolgd"!
Marthy zei…
Je bent een aardige 'volger', Marc.
Simo zei…
Ha! Ja! Goed idee was dat. Ik vind je foto's heerlijk om naar te kijken en eigenlijk heb ik me afgevraagd met wat voor camera je ze maakt. De camera boven dit blogje ziet er heel indrukwekkend uit, die zul je toch niet meenemen op je wandelingen. De foto's van je eerste wandelingetjes een paar weken geleden bijvoorbeeld zijn echt veel beter dan de kiekjes die ik met mijn telefoon gemaakt heb. Als ik die zie ben ik even terug in Le Serret.
En inderdaad foto's van onderwerpen om blij van te worden, ik blijf graag meekijken hoor.
Lut en Luc zei…
dank je wel Marthy, bij deze weer iets bijgeleerd
Miss P zei…
Congratulations! Fantastic!!! I love my little daily Dutch/French fix...
Mooi geschreven. En dat dagboek-idee. dat heb ik ook. Soms lees ik ook bij mijzelf terug, en denk dan, hebben we dat allemaal gedaan?!
Marthy zei…
Leuk dat je weer even reageert, Simone. De fototoestel van mij is echt niet zo groot hoor, valt wel mee. Ik ik heb een telefoon met een goede lens, maakt prachtige foto's.