Doorgaan naar hoofdcontent

Chansons

 Op het terras waar we gisteren een kopje koffie dronken speelde een accordeonist en hij speelde goed. Een beetje jazzachtige muziek wat bij iedereen wel in de smaak viel want hij kreeg regelmatig applaus. 
Toen de jonge vrouw die naast ons aan een tafeltje zat hem vroeg of hij 'Milord' van Edith Piaf wilde spelen deed hij dat graag en met verve. Zij zat te genieten van het lied, zong zachtjes mee. Na afloop vertelde ik haar dat dit nummer in het Nederlands vertaald grote bekendheid kreeg in ons land. Weten jullie nog, Corry Brokken zong het? 

Het werd doorverteld aan de accordeonist en die knikte vriendelijk naar me. Ik durfde daardoor te vragen of hij 'La Montagne' van Jean Ferrat wilde spelen en vertelde er maar meteen bij dat ook dit nummer in de Nederlandse vertaling beroemd werd. Want wie kent niet 'Het Dorp" van Willem Sonneveld? Ik kan jullie vertellen dat Nederland hoog in achting is gestegen bij verschillende mensen daar op dat terras. Want wie van de Franse chansons houdt, houdt van Frankrijk!

Ik vond op YouTube een filmpje van Edith Piaf met haar vertolking van 'Milord'. Kippenvel krijg ik er van. Net zoals Jean Ferrat werd zij aanbeden door de Franse bevolking.

Reacties

miekequilt zei…
Prachtig, wat een zangeres hè. Ik krijg er tranen van in mijn ogen.
KnutzEls zei…
Nog altijd kippenvel...
Sjoerd zei…
Wie kent dat nummer niet... heerlijk om dat nummer nog eens te horen.
Marthy zei…
Had ik ook, ze ontroert, Mieke.
Anoniem zei…
Heerlijk dat je via you tube alles nog eens kan horen
Ja nu nog een zwoele avond weet het nu is het ook even lekker weer en gewoon binnen met koffie of een wijntje genieten
Groetjes Joke s
Emie zei…
Geweldig diestem uit die kleine vrouw. Het nummer werd door de NCRV niet op de radio gedraaid want te onkuis!
Marthy zei…
Ik kan me nog herinneren wat de vertaling die Corry Brokken zong te weeg bracht.
Pippa's Hus zei…
Prachtig! XX Esther
Wieneke zei…
Mijn mamma had iets met Edith Piaf en dat is een understatement. Ze zei dan met omfloerste stem: 'Je hóórt toch wel dat die vrouw GELEEFD heeft, he?' En dan knikten wij, haar kinderen die er niks aan vonden, want als je er tegenin ging dan werd ze kwaad. :-)
Marthy zei…
Haha, geleefd heeft ze zeker en dat is ook een understatement.
Elizabeth zei…
Prachtig! Altijd genieten op straat met Franse muziek; we blijven er graag een poosje naar kijken en luisteren..
Vlimbouter zei…
Een klein vrouwtje, maar wat een stem!