Doorgaan naar hoofdcontent

De Amerikaanse prinses

De Amerikaanse Prinses is een schets van het leven van Allene Tew, een van de rijkste vrouwen van haar tijd. Zij huwde vijf mannen, de eerste twee trouwden haar vooral om haar uiterlijk en de twee laatsten om haar geld. De middelste was de man die haar werkelijk liefhad en zij hem. Allene begint haar leven in een eenvoudige maar harde omgeving, zij wordt gevormd door die jeugd maar ook door grote weelde, het gaat de familie voor de wind. En zo gaat het leven van Allene mee op de woelige golven van de wereldgeschiednis. Zij verliest haar beide kinderen, wordt bedrogen door echtgenoten en verliest een groot deel van haar geld in de beurscrash van 1929 maar blijft overeind, een sterke krachtige vrouw.

Wat ik nou zo jammer vind van dit boek is dat de lezer weinig te zien krijgt van de vrouw achter het verhaal, niets van wat haar toch bewogen leven met haar deed.  Wat voelt zij, wat denkt zij? Het boek is eigenlijk een grote geschiedenisles, zonder meer mooi geschreven en goed leesbaar. Annejet van der Zijl heeft gedegen onderzoek gedaan naar feiten en gebeurtenissen, zij is tenslotte historica. 

Het is een al wat ouder boek, ik had het ooit gekocht maar nog steeds niet gelezen. Ik ben benieuwd wat de mensen die dit boek gelezen hebben er van vonden, ik hoor het graag.

Reacties

Sjoerd zei…
Een historisch verhaal met een hoog waarheidsgehalte. Ik kan me voorstellen dat de de werkelijke gedachten achter die vrouw moeilijk kunt achterhalen.
Emie zei…
Ik las het jaren geleden en vond het zeer boeiend. Annejet schrijft geen romans maar feiten en dat maakt het minder smeuïg, toch heb ik niets gemist.
In de weer zei…
Heb het niet gelezen.
Lijkt me een ontzettend triest leven en je moet dan ook wel de kracht hebben om door te gaan.
Bertiebo zei…
Ik las het en zei er dit van:https://bertiebo.blogspot.com/2016/03/de-amerikaanse-prinses.html?m=1
KnutzEls zei…
Ik las het en vond het eenvenorm sterke vrouw. Maar haar ware gevoelens kwamen niet naar voren. Wel een zeer intrigerend leven.
Jolande zei…
Ik heb het boek niet gelezen, maar toen ik las wat jij erover geschreven hebt moest ik denken aan de Barbara Hutton story: Poor little rich girl.
miekequilt zei…
Ik vind Annejet een goede schrijfster. Jammer dat het boek tegenviel, dat las ik wel meer.
Het boek staat op mijn e-reader: nog ongelezen.
Nanny zei…
Ik heb het boek net uit. Inderdaad een biografie met veel feiten. Maar ik houd daar wel van. Daarvoor las ik Fortuna's kinderen van Annejet. Een van haar betere boeken een echte aanrader.
Marthy zei…
Fortuna's kinderen heb ik ook gelezen en die vond ik stukken mooier, Nanny.