Doorgaan naar hoofdcontent

Over gastvrijheid gesproken

De eerste wandeldag was er nergens een koffietent open maar toen kwamen we gelukkig die ruime kapel tegen waar we konden zitten, wat konden eten en onze meegebrachte koffie konden drinken. De tweede dag gaf het wandelkaartje één kopje aan maar helaas, ook die gelegenheid was gesloten. Maar we hebben ondertussen geleerd dat je tijdens het langeafstandslopen nooit moet wanhopen, er komt altijd wel iets op je pad.

En dat was in dit geval een poepiesjiek hotel restaurant aan de Maas. Het water droop van ons af en we hadden allebei een paar modderige wandelschoenen aan, wat doe je dan, ga je naar binnen? Ik weet zeker dat Mart alleen doorgelopen was maar ik steek iets anders in elkaar, ik zou er begrip voor hebben als ze ons weg zouden sturen en ga het vervolgens toch proberen. De chef-kok, misschien de eigenaar, kwam naar voren en ik vroeg of hij ons koffie met wat lekkers kon en wilde serveren. Geen enkel probleem! Hangers werden gepakt om onze regenkleding op te hangen, onze natte rugzakken konden in een ruimte achter de balie waar we ook onze schoenen neerzetten. 

Een lief meisje bracht ons naar een mooi ruimte waar we konden gaan zitten, we waren de enige gasten.  Het was rond een uur of elf en de keuken, met eigen patisserie, was net open. Dit gebakje werd speciaal voor ons gemaakt, het is een harde wener met abrikozenmarmelade, citroen crème en meringue. We hebben hierna ook nog maar een heerlijke kop tomatensoep met ballen genomen, eigengebakken brood erbij. Zo konden we goed gevuld de rest van de tocht uitlopen, dachten we. 

We harmonieerden met onze wandeloutfit aan niet echt in deze ruimte maar daar scheen niemand van het personeel zich ook maar iets van aan te trekken, iederen was even aardig. De ober, met witte handschoentjes, die ons bediende was zelf ook een wandelaar en had al grote delen van het Pieterpad gelopen.

Dit was weer een bijzondere ervaring en dat is het leuke van onderweg zijn.

Reacties

Judy zei…
Ik hou ontzettend van dit soort verhalen! Want zo hoort het ook, toch? Iedereen is welkom. Wat een prachtige locatie en een mooi verhaal.
Sjoerd zei…
Heerlijk toch dat dat kan. Die mensen zijn gewoon gewend om te improviseren.
Wat een mooie ervaring!
Anoniem zei…
Valuas!
Charlie zei…
Gelukkig bestaat deze echte gastvrijheid nog in Nederlandse horeca!!!
Anoniem zei…
Wat een gastvrijen mensen ,nu mag je wel een keer reclame voor ze maken hihi
Gr j.s
Elizabeth zei…
Dat is toch geweldig!
Extra genieten is het dan, en fantastische service. Zo hoort het toch eigenlijk ook gewoon....
Edward McDunn zei…
Geweldig hoor,een hotel om aan te bevelen.
In de weer zei…
Dat is zeker het leuke van onderweg zijn Marthy, daar heb je helemaal gelijk in, wij kunnen er over meepraten.
Ger zei…
Limburgers en ook wij Brabanders dragen gastvrijheid hoog in het vaandel.
Fijn dat jullie dat ook mochten ervaren.
Ziet er goed uit daar,jammie….

En chapeau voor jullie stoere wandeling door de regen!!!

Groet,Ger
Annelies zei…
En zo hoort het. Erg aardig. Ben wel heel benieuwd waar jullie waren.
Daar at ik een aantal keren een glutenvrije kroket, dus ik weet precies waar jullie waren :-)
Emie zei…
Reken maar dat ook die hotelmedewerkers het hartstikke leuk vonden dat jullie kwamen binnenwandelen. Als je graag gastvrij bent, dan is dit de gelegenheid om het te tonen.
Marthy zei…
Het hotel restaurant waar we zo gastvrij ontvangen werden heet Valuas, het bevindt zich aan de Maas, aan de rand van Venlo.
Jolande zei…
Oh wat geweldig zeg. Ik ben net als Mart, ik zou ook doorgelopen zijn, maar Paul zou zijn gaan vragen :-)
Janny zei…
Wat een leuke ervaring die gastvrijheid, het zal extra lekker gesmaakt hebben. Ik weet niet of ik naar binnen gegaan was, moet toch eens wat meer durven.
Lies zei…
Sjiek, zo'n ontvangst!
Lie(f)s.
miekequilt zei…
Wat een leuke ontvangst. Ik zou het zeker ook gevraagd hebben, want waarom zou je niet welkom zijn? Die soep lijkt me trouwens heerlijk, die kwam echt op het goede moment.
bemar zei…
Leuk is dat! zo zit je sjiek in je wandelkloffie!