Doorgaan naar hoofdcontent

Bato bakken

In aansluiting op de moestuinblog van gisteren moet ik nog even uit de doeken doen waar de bakken voor dienen die in die grote doos zaten die de Franse post bezorgde.

Het waren inderdaad bakken, dat hadden er een paar van jullie goed gezien. Ze heten Bato bakken en zijn bestemd om er aardbeien in te kweken. Op internet kan je er onder deze naam veel over vinden. Hier ben ik bezig om de opgegraven aardbeiplanten schoon te maken.

Ik zag ze toegepast toen wij een paar weken geleden in Limburg liepen te wandelen. We kwamen langs een moestuin waar de eigenaar lekker in het zonnetje bezig was. Ik moet altijd even kijken als ik een moestuin passeer dus deze bakken die van de grond stonden vielen me op. Eerst liepen we door maar ik werd toch nieuwsgierig wat voor planten er in gekweekt werden dus we liepen terug en vroegen de eigenaar of we even van dichtbij mochten kijken.

 De aardige jonge vent nodigde ons uit in zijn tuin en vertelde dat het speciale aardbeibakken zijn, hij had ze sinds verleden jaar. Je kan de planten op hoogte onderhouden en je hoeft niet meer te bukken om je aarbeien te plukken wat een heel vermoeiend werkje is als je een groot bed aardbeien hebt en het is echt dodelijk voor je rug.

De aardbeien worden in een mengsel van potgrond en tuinaarde gepoot. Mart heeft hier al twee kruiwagen vol voor me gemengd

Er zitten twee afvoergaten in de bakken en onderin heb ik nog wat potscherven gelegd voor een goede drainage.

En nu staan er tien bakken met aardbeiplanten in de moestuin en die moeten nog de hoogte in. Hoe we dat gaan oplossen zien jullie een volgende keer maar dat zal nog wel even duren. Voorlopig hebben we genoeg andere dingen te doen en er valt toch nog geen aardbei te plukken.

Reacties

Bertiebo zei…
Bato bakken. Ik ga meteen googelen, misschien is het ook iets voor ons.
Judy zei…
Wat een grappig systeem, je kunt ze ophangen dus aan die omgekrulde randen.
Annelies zei…
Een mooi systeem !
Handig zeg, dan woekeren ze meteen ook niet meer zo.
Sjoerd zei…
Ik zag een heel mooi voorbeeld hiervoor: https://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/IMG2018052009500742741526805347.jpg
Wat goed vooruitgedacht!
Marthy zei…
Klopt Sjoerd, dit hebben wij natuurlijk ook al gezien.
Emie zei…
Dat die bakken voor de moestuin zouden zijn, had ik wel gedacht. Dit is geniaal zeg. Wat een goed idee.
In de weer zei…
Volgens mij fietsen wij wel eens langs een aardbeien kweker die ze ook gebruikt.
Zal volgende keer eens extra opletten.
Je bent heel professioneel bezig Marthy.
Marthy zei…
Dat zal je goed gezien hebben Toos, ze worden veel door kwekers gebruikt.
Edward McDunn zei…
Goh, dat is handig hoor, daar kunnen heel wat zomerkoninkjes in.
Jolande zei…
Zo'n jaar of 35 geleden bezochten wij in Jersey een strawberry farm, waar tot onze verbazing alle aardbeienplanten hingen.
Toen vroegen we ons al af waarom niet iedereen dat deed, zoveel makkelijker als dat kruipen op de grond.
Ik hoop voor jullie dat jullie een hele goede aardbeienoogst gaan krijgen.
Elizabeth zei…
Wat ontzettend handig om het zò te doen! Deze bakken heb ik nog nooit gezien.
Ger zei…
Handig dat ophangsysteem voor aardbeien.
Af en toe zie je ze nog op de knieën schuifelend tussen de aardbeienbedden op het land,maar de meeste kwekers stapten jaren geleden al over op al die andere vernuftige systemen.
Maar ook in de kleinschalige hobby moestuin is het een uitkomst.
Jullie hebben vast al ingedachten handig ophang rek in elkaar gefabriceerd.
En ik zie de aardbeien als eieren zó groot al hangen 😉
Janny zei…
Heel handig zo'n systeem, hoef je niet meer te bukken of door de knieën. Ik zag ze een paar jaar geleden bij kwekers in Limburg tijdens het Pieterpad. Hopelijk krijgen jullie een flinke opbrengst.
Lies zei…
Goed voor dagenlang lekkernijen!
Lie(f)s.
Marietje zei…
Ik ken dit systeem niet. Maar voor jouw knieën heel handig. Ik ben heel benieuwd hoe jullie ze gaan ophangen.

We moeten creatief worden met onze ongemakken maar we komen er wel op onze manier.
Groetjes,
Annemarie
miekequilt zei…
Handige bakken. En daar zullen vast veel aardbeien aankomen die lekker in de jam gaan!
Margriet zei…
Ik had die bakken niet herkent in dat blog. Wel dat het iets om op te hangen was. Onze tuinbuurman heeft ze ook. Op hoogte van zijn 5 jarige dochter. Wij hebben de aarbeienplanten in gehalveerde rioolbuizen geplant die staan ook op hoogte [ https://volkstuinvanbemar.nl/aardbeiplanten-stekken/
Anoniem zei…
Hallo Marty.
Hoe ga jij het heet worden van die bakken voorkomen?
Ik woon in de lot en heb grote moeite met het vochtig houden van mijn potplanten in de zomer. Ik koop daarom ook licht gekleurde potten.
Fijne dag Jeanne