Doorgaan naar hoofdcontent

Een paartje

Meer dan dertig jaar zie ik smaragdhagedissen in mijn tuin en heel af en toe lukt het me om er eentje op de foto te nemen. Er gaan jaren voorbij dat het me niet lukt. Maar in al die jaren heb ik er nog nooit twee tegelijk gezien en dat gebeurde gisteren en verdraaid, het lukte me ook nog om ze samen op de foto te krijgen. Ik moest er wel even als de wiedeweerga mijn huis voor in vliegen om mijn fototoestel te pakken en toen ik terugkwam waren ze wel van postie veranderd maar ik kon mijn eerste foto maken. In de border zaten ze, tussen de planten.dicht tegen de muur.

Toen bewoog ik blijkbaar want ze schrokken en vlogen er vandoor langs de muur en naar boven, ik zag ze gaan maar dat is zo snel dat daar geen foto van te maken is. Maar het geluk was met mij want boven kwamen ze tussen de planten die op de muur bij de poort staan weer tevoorschijn en gingen op een warme steen liggen.

Goed is te zien dat het mannetjes een felblauwe kop heeft, een teken dat hij in de paartijd is.
De foto's die ik een week of twee geleden maakten waren dus overduidelijk niet van een mannetje maar van een vrouwtje, zij heeft een bleekblauw kopje.

Daar lagen die twee, op een steen, boven die bovenste toef  valeriaan. Het bereik van mijn lens wat net  groot genoeg om ze te pakken te nemen. Maar ze lagen er niet lang en verdwenen tussen de stenen. Verschuilplekken genoeg in die muur. Maar ik heb ze gezien met zijn tweeën, prachtig mooi en ook nog eens op de foto gekregen.

Reacties

Mevrouw W. zei…
Wat een mooie beestjes!
Sjoerd zei…
Die leven beslist in de stenen muur. Hele mooie foto's!
John zei…
Wat en geluk had je zeg. Mooi!
MarijkeO zei…
Wat een rijkdom deze dieren in je eigen tuin! Ze zijn schitterend en je foto's ook.
Judy zei…
Wat een prachtige dieren zijn het. Die kleuren!
Emie zei…
Nog nooit zag ik er twee tegelijk, wat me eigenlijk altijd wel verbaast. Dit is echt bijzonder hoor, dat je ze op de foto kreeg.
Wauw, wat mooi dat je ze zag en op de foto kreeg. Daar kun je de hele dag blij van wezen.
miekequilt zei…
Wat een prachtige dieren. Die mooie blauwe kop en dat mooie groene lijf. Heel fijn dat je ze op de foto kreeg. Je moet je fototoestel maar in de tuin leggen. Misschien komen ze nog eens zonnen.
Fijne zondag!
Geweldig Marthy en ook nog eens prachtfoto's!!
Marietje zei…
Wat een mooie beestjes. Jammer dat we die nooit in Nederland zien.
Groetjes,
Annemarie
Prachtig die kleurencombinatie van de hagedissen en de stenen, zijn mooie beesten. En dan te bedenken dat onze zwarte langharige kat, toen we nog in Frankrijk woonden, met zo een exemplaar in haar bek liep!
Ger zei…
De bekende en enthousiaste bioloog Freek Vonk had er geen beter verslag van kunnen maken.
Fantastisch Marthy,hoe dit jou gelukt is!
Jolande zei…
Wat een schitterende kleuren en wat goed dat je ze allebei op de foto hebt kunnen krijgen.
Janny zei…
Erg leuk dat je ze allebei op de foto hebt, je ziet duidelijk het verschil tussen het mannetje en het vrouwtje.
In de weer zei…
Wat heb je dit weer prachtig in beeld kunnen brengen.
Jullie wonen écht in een paradijsje.
Schitterende foto en dierjes !!!
Hetty zei…
Waanzinnig mooi! Als je die op de foto krijgt is dat een moment van victorie! Groet Hetty
Elizabeth zei…
Ik wist niet dat die beestjes zò mooi waren! En je foto's zijn top...