Doorgaan naar hoofdcontent

Halen en brengen

Wat is dat met het weer? Nou, het is in ieder geval totaal anders dan verleden jaar en dat merk je in april en mei het hardst. Dan hou je in de gaten wat er in tuin en moestuin groeit en dat is afhankelijk van de temperatuur en de regen die er valt.  En die regen valt hier pas de laatste paar dagen, op afgelopen woensdag na, toen zaten we op de fiets en hadden prachtig weer. Het was en is hier ontzettend droog, volgens onze buren is er zelfs in de hele maand maart geen druppel gevallen en ook de eerste weken van april bleef het droog.

En de regen die er deze week zo nu en dan viel was heerlijk hoor, mijn planten stonden te jubelen maar er zou eigenlijk nog veel meer moeten vallen. In ieder geval was onze lindeboom er ook blij mee, je hoorde de blaadjes bijna groeien. Ik nam deze foto's vanuit het raam van de badkamer en dan sta ik bijna met mijn neus op de blaadjes.

Over de temperaturen hier kan ik ook niet echt juichen, we hebben pas een paar keer buiten koffie kunnen drinken. Er blijft maar een koude noordenwind waaien. Voor de behaaglijkheid maakt Mart nog iedere avond de houtkachel aan terwijl de cv nog volop draait.
 Kortom, mijn moeder die van de uitdrukkingen en gezegdes was zou gezegd hebben: het is halen en brengen met dat weer.

Reacties

Mevrouw W. zei…
Het voorjaar valt dit jaar behoorlijk tegen. Hier ook, als heeft het waarschijnlijk meer geregend dan bij jullie in Frankrijk. Ik mis de warmte en ben die vervelende wind ook erg beu.
Judy zei…
We hebben niets te zeggen over het weer. Maar ik kijk ook uit naar warmer weer.
Sjoerd zei…
Gelukkig zijn we niet de enige die het slecht treffen met het weer.
John zei…
Ik las net dat Frankrijk eigenlijk al te droog is. Regen opvangen is dus het hele jaar belangrijk.
Over regen hebben we niet te klagen, maar de rest is hommeles. Helaas.
Bertiebo zei…
Ik had me voorgenomen nooit te zeuren over het weer. En nu? Ik doe niet anders. Het is echt niet te geloven.
Emie zei…
Ook wij doen s avonds de houtkachel nog aan. In huis is het nog steeds kil. Na twee prachtige dagen zakt bij ons de temperatuur ook weer en om een uur of zes gaan we naar binnen. Groen is het wel, wij hebben regen genoeg gehad, en onkruid ook!
Janny zei…
Hier wil het ook nog niet erg lukken met het mooie weer, af en toe kunnen we even buiten zitten, maar er is bijna elke dag veel wind en bewolking.
Jolande zei…
Ik krijg wat van dat gejojo van die temperaturen hier en kan niet wachten om weer terug te gaan.
Het weer hier vind ik ook niet om over naar huis te schrijven, en in Oostenrijk ligt er boven in de bergen meer sneeuw dan begin december ….
miekequilt zei…
Het is gewoon drie keer niks met dat weer.
Ger zei…
Ben er de laatste jaren al wel een beetje aan gewend geraakt.
Waar op de wereld is er nog sprake van stabiel weer.
In Nederland hebben we steeds vaker te maken met extreme weersomstandigheden.
Dit komt onder andere door de verandering van het klimaat.
Dus we hebben voorlopig nog wel wat vraagtekens te stellen wat het weer betreft.
In jullie moestuin komt het vast wel goed ook al loopt de groei wat achter.
En de fris groene blaadjes van de lindeboom is een teken dat het in de natuur niet stilstaat.

Geniet van al het moois.
Elizabeth zei…
Het is bij jullie dus niet anders dan bij ons...
Waar blijft die echte lente toch?
bemar zei…
Nou dat is een waarheid als een koe, zou mijn moeder dan weer zeggen. Ik loop hopeloos achter met alles. Gelukkig begint manlief wat beter te worden en heeft hij op Koningsdag ook weer wat in de tuin gedaan