Doorgaan naar hoofdcontent

Mooier dan mooi

Halverwege onze wandeling vanuit Saint-Montan bereikten we Larnas, een plaatsje van niks met 98 inwoners en daar staat dit beeldschone kerkje te midden van weilanden en lavendelvelden. Het is de kerk van Saint Pierre, een klassiek romaans gebouw uit de 12e eeuw. Ik wist nog van al die jaren geleden hoe mooi ik dit eenvoudige kerkje vond. 


Het is een katholieke kerk en waarschijnlijk zal er eens in de paar weken een mis worden opgedragen. Men heeft een groot gemis aan geestelijken, vooral op het platteland.

Tussen de stenen van een steunbeer bloeiden leuke plantjes.

Ik loop altijd even een kerkhof op als ik er een tegenkom en zoals meestal op de Franse kerkhoven kom je dan van die prachtige oude graven tegen, deze waren van rond 1900.


We liepen de kerk even binnen. Geen pracht en praal maar heel simpel. Daar hou ik van.

Achter het kerkje lagen lavendelvelden, aan deze kant stonden druivenstokken en rondom statige cypressen, hoe landelijk mooi kan het zijn.

Reacties

Bertiebo zei…
Wat je zegt: beeldschoon!
miekequilt zei…
Dit is echt prachtig mooi. Ik geniet van deze wandeling van jullie. Heerlijk om in zo'n mooie omgeving te zijn.
Judy zei…
Wat een prachtig kerkje, vind ik ook! En die cypressen!
Mevrouw W. zei…
Echt prachtig!!!
Emie zei…
Werkelijk schitterend in zijn eenvoud en dat romantische landschap!
Wat prachtig, dat robuuste en eenvoudige!
Je hebt inderdaad het mooiste stuk van jullie tocht voor het laatst bewaard, hoor!
John zei…
Dat is een mooie plek ja
Sjoerd zei…
dat is inderdaad een kerkje waar je "whauw" van zegt
KnutzEls zei…
Prachtig, gewoonweg prachtig.
In de weer zei…
Een schitterend vervolg van jullie wandeling.
Janny zei…
Prachtig, vooral die foto met de cipressen!
Ger zei…
Prachtige en fotogenieke omgeving.
De bouwstijl doet me denken aan de vele Byzantijnse kerken en kapellen die we tijdens onze verblijven op Kreta tegen kwamen en bezocht hebben van op het strand tot in de bijna onbereikbare bergdorpen.
Onze goede vriend en Kreta kenner wist altijd waar in het dorp de sleutel van kerk te vinden was indien de kerk gesloten was.
Heb nergens anders zoveel goedbewaarde fresco’s gezien als daar,ze zaten jaren lang tijdens Turkse bezetting verstopt onder dikke laag kalk.
miekequilt zei…
Wat een mooie kerk. Ik snap wel dat je daar naar binnen ging.
Prachtig zeg. Deze zomer zagen we dit kerkje temidden van de bloeiende lavendel. Zeer fotogeniek met die cipressen erbij. Helaas zijn we er niet in geweest. Wat fijn dat ik nu danzij jou toch een kijkje binnen kan nemen.
Lies zei…
Om stil bij te worden, zo mooi...
Lie(f)s.
Marthy zei…
Wat leuk Conny dat jullie hier ook waren. En dat temidden van bloeiende lavendel, heerlijk.
bemar zei…
zeker prachtig!
Jolande zei…
Inderdaad een bijzondere mooi kerkje.
Grappig dat jij ook altijd over een kerkhof loopt, dat doe ik ook altijd even.