Doorgaan naar hoofdcontent

Moestuinmaandag

Dit kistje met groenteplanten namen we van die fijne kwekerij in Aubenas mee. Rechts stonden nog drie lavendelstruikjes die inmiddels in de border staan.

Ondertussen staat alles in de grond. Er is door Mart hard gewerkt om al die grond schoon te maken. Dat ouderwetse spitten zoals mijn vader vroeger deed doen we al jaren niet meer. Door niet meer te spitten houdt de bodem de voedingsstoffen langer vast, verbetert de structuur en krijg je meer humus. En je hebt ook minder onkruid in je tuin.

De koolplanten staan onder het net. Er moet nog broccolie en spitskool bij.

Witte en rode uien. Deze kweker had al voorgetrokken uienplantjes, lekker makkelijk. Ervoor staat de rode biet. In het linker bed staan de aardapples al, die gingen er het eerst in.

En deze plant heeft de winter weer overleefd. Ik heb het even nagekeken en onze artisjok staat hier nu al voor het tiende jaar, ongelooflijk. Verleden jaar dachten we hem kwijt te zijn maar hij kwam toch weer uit het niets naar boven. De plant staat er alleen voor de sierwaarde, eten doen we de bloemknoppen niet, we bewonderen ze straks.

Alles bij elkaar is het nog niet veel maar het begin is er. Nu moeten we even wachten tot IJsheiligen, dan kan de rest van de planten erin. De nachttemperaturen zijn hier nog erg laag dus er zal nog niet veel groei zitten in wat er nu staat.

Reacties

Bertiebo zei…
Wat versta je dan onder het schoonmaken van de grond?
Nog niet veel noemt ze dat. Ik vind het al een pracht!
Judy zei…
Ziet er geweldig uit! Smullen straks.
John zei…
Spitten is ook slecht. Ik snap niet dat veel boeren nog ploegen.
Sjoerd zei…
Daar kun je straks lekker van eten...
Emie zei…
Veelbelovend en veel voldoening, nu al!
Marthy zei…
Bettie, met een spitvork maakt Mart de bovenste laag los en verwijdert zoveel mogelijk het onkruid.
Goed bezig. En wat een geweldig hekje zie ik staan, is het van een oud ledikantje geweest?
Wat een mooi begin hebben jullie gemaakt.
Man spit ook niet meer zoveel als vroeger, benieuwd of de grond er anders van wordt, en of we minder onkruid hebben inderdaad ;-)
Marthy zei…
Ja, dat hek is ooit de achterkant van een ledikant geweest Conny.
Janny zei…
Fijn dat de artisjok het nog steeds doet, de bloemen zijn zo mooi. Succes met de groente, Aat spit ook niet meer, is nog beter voor je rug ook.
Marthy zei…
Jeanette, wij gaan de grond straks ook nog eens bedekken met grasmaaisel. Dit tegen het uitdrogen van de grond en het scheelt ook aanmerkelijk met onkruid
KnutzEls zei…
Ziet er veelbelovend uit. Je zou er honger van krijgen.
Ger zei…
Mart zijn rug moet van hetzelfde soort zijn als het mooie hekje.
Er staan weer de nodige vitamientjes in de moestuin en vlinders en bijen zullen zeker weten weer mee snoepen van de artisjokken bloemen.Heb geen moestuin maar manlief heeft gister in 2 grote containers topinamboer gepoot om haar gele soort zonnebloemen.
willy zei…
zo'n tuin geeft mooie vooruitzichten Marthy

zelf heb ik wel geen groene vingers

prettige dag
In de weer zei…
Een mooi begin al en het staat er allemaal fris bij.
Dat wordt weer s ikkelen en smullen !
miekequilt zei…
Dat wordt straks smikkelen en smullen. Maar eerst nog hard werken en hopen dat zon en regen meewerken.
Elizabeth zei…
Het ziet er goed uit en veelbelovend ook!
O ja, dat spitten... zwaar werk ook en dan moest er koe- of varkensmest op.
Ik zie mijn vader nog gaan met die kruiwagen, een stuk of 30 keer.
Erg leuk om te lezen dat je schoondochter nieuw leven inblaast in de moestuin!
Lies zei…
'k Spit ook niet, en 'k ben stilaan ook bezig.
Bij jou ziet het er nu al prachtig uit!
Lie(f)s.
Jolande zei…
Ik spit ook niet, maar heb dan ook geen moestuin :-)
Ik heb ook geen verstand van tuinieren en moet wel glimlachen om jouw 'taaltje' zoals de kweker had al voorgetrokken :-)
Margriet zei…
Goed bezig jullie! Ik ben vanmorgen bezig geweest. Ondanks dat ik ook niet spit, staat er enorm veel onkruid. Echt een klus nu. De grond is nog erg nat. Ik heb bietjes gezaaid en doperwten en peulen. Verder nog niet