Doorgaan naar hoofdcontent

Terugblik

Deze foto ging gistermorgen om negen uur al op de Berenapp, de lawaaioptocht in Stolwijk. Ieder jaar weer zolang als ik me herinner wordt het Oranjefeest in onze Nederlandse woonplaats hiermee ingeluid. Helemaal vooraan samen met haar vriendinnetje met dezelfde voornaam staat onze kleindochter Saar achter de mooie oude auto van transportbedrijf Zijderlaan. In hun mond een oranje fluitje en achter de fietsen een sleep blikken, het is tenslotte de lawaaioptocht 

Een uurtje daarvoor had ik deze foto van Saar onder het kopje 'Bekijk je herinneringen van zes jaar geleden' op mijn Facebook pagina te zien gekregen. Saar houdt wel van feesten, het kan haar niet uitbundig genoeg zijn. 

Wij gingen al vroeg naar Privas om onze wekelijkste boodschappen te doen en daardoor waren we precies op tijd terug om de koninklijke familie te zien arriveren in Rotterdam. Gauw koffie gezet en met een appelpunt van de SuperU (geen oranje tompouce te krijgen daar) zijn we voor de tv gaan zitten en hebben genoten van Rotterdam.

Wat een stad, wat een bewoners. Een stad met zoveel culturen en daardoor zoveel verschillende mensen en die hebben met elkaar een pracht feest neergezet. Het plezier spatte er vanaf maar ook de saamhorigheid.
Petje af Rotterdam!

En 's middags hebben we alle rozen die her en der op ons terrein staan gesnoeid, was nog een heel karwei. Maar het was heerlijk buiten, dus het was geen straf.

Reacties

Mevrouw W. zei…
Bij ons zie je die lawaaioptochten niet. Als ze het hier wel gedaan hadden, dan weet ik zeker dat mijn kinderen er ook met heel veel plezier aan hadden deelgenomen.
Bertiebo zei…
Zo leuk die foto van Saar. Hier geen optocht en ik zag de uitzending pas later. Want vrijmarkt...
John zei…
Hier werd erg weinig gedaan, gelukkig. En ik woon niet in het dorp, dus had er toch weinig van meegekregen.
Judy zei…
Wat een superleuke foto van Saar! Als ik me vaag herinner, was op in Amerongen waar ik gewoond heb, op Koninginnedag een 'luilak'. Veel lawaai in ieder geval.
Emie zei…
Geweldig, dat soort feestelijke tradities! En wij waren ook onder de indruk van wat Rotterdam te bieden had.
Ik moet helemaal glimlachen van de prachtige foto van je kleindochter. Wat een schatje. En wat ziet ze prachtig koningsgezind uit!
Janny zei…
Hier heb ik geen lawaai gehoord, maar in het centrum was het wel gezellig druk. Leuk om de beelden van Rotterdam te zien.
In de weer zei…
Leuk, die foto van Saar en gezellig lijkt me zo’n traditie van een lawaaioptocht.
Wij hebben gisteren gefietst, want het was zo’n heerlijk weer en in diverse dorpen werd er ook koningsdag gevierd met versierde fietsen, oud-Hollandse spelletjes en natuurlijk de diverse kraampjes met grote en kleine mensen die van hun spullen af wilden.
Hebben ‘s-avonds wel naar de samenvatting gekeken. Het was een mooi feest.
Edward McDunn zei…
Wat een mooie en lieve foto van Saar
Origineel zo'n lawaaioptocht hoor.
Sjoerd zei…
Heel mooi die foto van de oude Opel Barkas die is zelfs ouder dan dat ik ben... Voor de rest heb ik weinig met ons koningshuis.
Jolande zei…
Oh ja, hartstikke leuk, wij noemden dat vroeger luilakken.
Toch enig dat zulke tradities er zijn en blijven bestaan.
K zei…
Wij kennen lawaaioptocht op Hemelvaartsdag
Elizabeth zei…
O ja, en wat een lol had je dan met lawaai maken... Er is nog niks veranderd..
Marthy zei…
Was die lawaaioptocht er zelfs al in jouw tijd? Wat leuk om te weten.
Ach ja, er verandert in sommige opzichten niet zoveel op het dorp.
willy zei…
leuke foto van Saar Marthy

en Oranje boven
Zo'n lawaai-optocht ken ik niet. Wel is met luilak (voor Pinksteren) de gewoonte om vroeg in de morgen lawaai te maken, maar het is een uitstervend gebruik. Jammer, ik hou wel van die tradities.
bemar zei…
In mijn jeugd gingen alle kinderen vanaf een uur 0f 4 in het gehucht waar ik woonde rondrijden. Alle vaders bevestigden een conservenblikje op de bagagedrager. Via een spijker met een touw langs de naaf en maakte dat een hoog piepend geluid bij het fietsen. We reden dan uren rond om iedereen te wekken op Koninginnedag. Of dat daar nog gedaan wordt, betwijfel ik. Ik moet nog eens aan mijn moeder vragen hoe het ook weer precies zat........