Doorgaan naar hoofdcontent

Snelle jongen

Eindelijk te pakken. Ik zag deze hagedis al een paar keer zonnend op de stenen rand van mijn border zitten en als ik dan ons huis binnen liep om snel mijn camera te pakken was hij bij terugkomst verdwenen. 'Je komt een keer aan de beurt, mannetje' mompelde ik dan en dat gebeurde gistermiddag. Mart kwam me waarschuwen en met de camera in aanslag liepen we naar buiten waar we op gepaste afstand bleven staan en verdraaid, de hagedis bleef zitten zodat ik snel een paar foto's kon maken.

Het is de westelijke smaragdhagedis en het is een mannetje, die hebben een blauwe keel in de paartijd. Als ik bezig ben in de border hoor en zie ik hem vaak wegschieten tussen de planten en dan praat ik tegen hem om hem gerust te stellen maar dat helpt geloof ik niet, hij laat zich mooi niet meer zien.

Vaak als ik in het voorjaar de tuin in kom lopen zie ik er eentje zonnend op een steen of plant zitten, in de zomer als het te heet wordt schuilt de hagedis tussen de stenen van de tuinmuur. Het nemen van een zonnebad is belangrijk voor de koudbloedige hagedis, bij een te lage temperatuur is het dier erg langzaam. Daarom lukt een foto maken het best in het voorjaar, dan is de hagedis nog traag.

29-04-2023
Het bleek een snel meisje te zijn, Veertien dagen later lukte het me foto's te maken van een paartje hagedissen en dan is het verschil in de kleur blauw van de kop goed te zien. Kijk hier maar even.

Reacties

Bertiebo zei…
Lang geleden ben ik me eens te pletter geschrokken van een hagedis in ons kleine tentje. Dat was ook in Frankrijk en sindsdien heb ik het er niet zo op. Maar mooi zijn ze wel
Judy zei…
Ik zou er ook van schrikken, maar het zijn eigenlijk heel mooie beesten. Prachtige foto's, zo tussen het groen.
Sjoerd zei…
Ik vind het een mooi dier om te zien. hagedissen zijn inderdaad meestal snel weg.
Emie zei…
Tussen het gewone en kleinere hagedissenspul zijn deze mooierds de krenten in de pap, fotografisch gezien dan hè.
Wat een bijzondere met zijn mooie kleuren. Leuk dat je hem nu kon fotograferen.
John zei…
Wow, mooi! Het is je dus eindelijk gelukt. Prachtig dier om te zien.
Ger zei…
Duidelijk te zien hoe deze echte hagedis aan naam komt.
Leuk om in je eigen tuin met wat geduld dit snelle dier te spotten.
Ook de gehoorgang waarmee grondtrillingen opgevangen worden van vijand of prooi is goed te zien op foto.
Zal het dezelfde zijn, die ik vorig jaar had gespot? Prachtig gelukt!
miekequilt zei…
Wat een prachtig dier. Leuk dat je hem nu toch op de foto hebt gekregen.
Lies zei…
Die beseft hoe fotogeniek hij is! En op een blog vereeuwigd worden...!
Lie(f)s.
Prachtig dier en schitterende foto!!!
Janny zei…
Wat een prachtig dier zo van dichtbij, leuk dat je hem te pakken kreeg.
Jolande zei…
Oh deze is schitterend van kleur!
Kan me voorstellen dat je daar een foto van wilde maken, fijn dat het gelukt is.
Bij ons in de muren stikt het van de hagedissen, die komen altijd tevoorschijn als het mooi weer is, maar schieten weg als je in de buurt komt.
Elizabeth zei…
Wow, wat heb je daar een knappe foto van gemaakt! En wat een prachtige kleuren heeft ie toch...