Doorgaan naar hoofdcontent

Verkeerde afslag

We namen een fietsbrug over de Drôme die iets verderop in de Rhône stroomt en daar lag ie. Nou ja, lag is verkeerd gezegd want hij was voortdurend in beweging.

We hebben allebei geen verstand van slangen, wisten echt niet of deze gevaarlijk zou kunnen zijn maar het leek mij niet. Hij was niet zo heel erg groot maar toch wel groter dan ik ooit gezien had. Ik kom niet verder dan een klein waterslangetje.

Hij had duidelijk de verkeerde afslag genomen. Vanuit het groen, gras en struiken, zat hij nu op een brug van traanplaat met gladde stalen wanden en die wanden waren te hoog voor hem, hij glibberde telkens naar beneden,

Eigenlijk vond ik het wel zielig, zou hij de kracht hebben om van die gladde brug af te komen, Ik verbaasde me er wel over hoe snel hij zich kon verplaatsen.

Maar hoe sneu ook, wij dufden de slang toch echt niet op te pakken om hem terug tussen de struiken te brengen en zijn maar verder gefietst. De wereld is hard, ook voor slangen.

Ik heb nog even gezocht op internet en het zou de geelgroene toornslang kunnen zijn. Ik hoor het wel als er deskundigen onder jullie zijn.

Reacties

Bertiebo zei…
Ik heb nog nooit een slang in het wild gezien.
Judy zei…
Kan je niet vertellen wat voor soort het is. Brr, wat een ontmoeting. Ook wel een beetje zielig, ja.
Sjoerd zei…
Je weet nooit of het beest giftig is. Ik zou hem ook met rust laten... Wel een mooie slang.
De grootte zegt niks over de giftigheid, dus goed, dat jullie hem maar met rust lieten. Hij komt vast wel terecht.
John zei…
Het lijkt op een toornslang, maar weet het niet zeker. Ze zijn niet giftig. Ze zijn niet bedreigt, dus als deze het niet zou redden is er geen man over boord.
Geen idee wat voor slang het is.
Nog nooit een slang in het echt gezien en dat hou ik liever ook maar zo :-)
Emie zei…
Een slang is banger voor jou dan jij voor hem,leren we van onze buren. Maar wij zijn er enorm beducht voor en hebben zelfs een gifverwijderpompje in huis. Nooit aanraken is ons devies.
willy zei…
je kreeg dit exemplaar wel mooi op de foto Marthy

maar mijn lievelingsbeestje wordt die wel nooit

prettige dag
KnutzEls zei…
Bedreigd of giftig, geen idee. Maar oprapen, no way!
Je hebt er wel prachtige foto's van gemaakt. Ik zou hem ook lekker met rust gelaten hebben. Brrr vorig jaar in Bourgondie zijn wij bij ons vakantiehuisje enorm geschrokken toen een (ander soort dan deze) slang, van meer dan een meter lang, ineens het terras op kronkelde. Het beest schrok net zo hard van ons als wij van hem. En kronkelde gauw weer in de struiken. Niet giftig volgens de huiseigenaar, maar echt rustig zaten we niet meer op dat terrasje...
In de weer zei…
Wij hebben ook ooit, in Frankrijk, een slang in het wild gezien, maar niet zo’n mooie dan deze.
Je hebt er prachtige foto’s van genomen.
Anoniem zei…
Wij zagen twee keer een adder in het Bargerveen, een keer ‘n volwassen slang en later een jonkie.
Tijdens een wandeling in de buurt van Westerbork zagen we een ringslang.
In Australië zien we regelmatig een slang, meestal de Easter Brown Snake, een zeer giftige slang.
De slangen gingen er meteen vandoor toen ze voelden dat we vlakbij waren.
Thea
Ger zei…
Dat deze slang erg beweeglijk is had je goed gezien,dat zijn toornslangachtigen idd,
ook heeft dit soort een erg agressief karakter,en valt onmiddellijk aan als het dier wordt bedreigd,
je kan dan hooguit ‘n paar schrammen oplopen die niet giftig zijn.
Wat mijn kennis over slangen betreft kom ik niet verder dan de tuinslang en als ik zie hoe lenig een slangenmens is,denk ik dat de slang op jou mooie foto’s zich ook makkelijk kan redden op de gladde brug.
44 jaar geleden hadden we in Spanje slang in de tent,de camera pakken was nou niet het eerste wat ik deed,wel zo snel bij het beest vandaan lopen en wachten tot de snel gealarmeerde campingbaas kwam die met slangen en hysterische mensen om kon gaan.


Janny zei…
Je hebt hem mooi op de foto gekregen, maar ik zou hem ook niet oppakken, je weet maar nooit.
miekequilt zei…
Mooi dier, maar ik zou hem ook zeker niet opgepakt hebben.
Jolande zei…
Ik heb verschillende keren slangen in het echt gezien en dat zie ik liever dan die enorme spinnen...
Je hebt hem mooi op de foto gekregen.