Doorgaan naar hoofdcontent

Delftsblauw aan het strand

Dit object kwamen we tegen toen we tijdens onze duinwandeling bij het Langevelderslag uitkwamen en  aan de andere kant het fietspad moesten nemen richting Noordwijk. Delftsblauw aan het strand, dat verwacht je toch eerder in Delft, daar staan genoeg Delftsblauw kunstwerken in de stad.

De boei op de rotonde aan de Langevelderslag kreeg vorig jaar mei onverwachts een make-over en in het begin wist men niet wie de schilder was. De eigenaar van het naastgelegen restaurant plaatste een oproep waarna twee kunstenaars zich bekend maakten. Het is als een soort cadeau gemaakt om al de toeristen aan de Langevelderslag te laten genieten van dit bijzondere kunstwerk in een heel mooi stukje Nederland.

De zeeboei die daar ligt was voorheen een roestig geval, niet bepaald fraai dus die twee geheimzinnige kabouters hebben goed werk verricht.

Zoals ik wel meer vertel, wij liepen met mijn vader vroeger heel veel te struinen in de duinen en ik kon me herinneren dat toen ik heel jong was deze strandafgang er nog niet was. Tocht even nagezocht hoe dat zat. 

'Langevelderslag is de naam van de in 1958 aangelegde verbinding (het slag) tussen het Langeveld en het geïsoleerd stuk strand behorende tot de gemeente Noordwijk. De verbinding ligt aan de noordzijde van Noordwijk halverwege het fietspad richting Zandvoort rond strandpaal 75. Het Langevelderslag loopt door de Amsterdamse Waterleidingduinen. Later werd ook het stuk strand dat hierdoor bereikbaar werd in de volksmond het Langevelderslag genoemd.' 

Het is een mooi breed strand daar met een grote parkeerplaats, veel minder druk dan de stranden in het centrum van Noordwijk Zee.

Reacties

Judy zei…
Ik heb denk ik een afwijkende mening maar ik vind het oude natuurlijke ding mooier.
Bertiebo zei…
Nee hoor Judy, ik ben het roerend met je eens.
Waarom mag iets toch niet meer gewoon oud zijn? Dat heeft toch ook zijn charme.
Het idee erachter vind ik wel leuk en het zal trouwens ook vast nog wel extra toeristen trekken! Delftsblauw heeft toch altijd een grote aantrekkingskracht op bezoekers aan Nederland. Maar hoe hebben die twee het voor elkaar gekregen om dat zo stilletjes te doen, vraag je je wel af.
Janny zei…
Ik vind het wel leuk gedaan, valt goed op.
Yova zei…
Delfts blauw is zeker heel mooi om te zien. Rode ding is lelijk. Nu lijkt wel kunst te zien. Prachtig gezicht. En erg opvallende kleur. Leuke verslag heb je gemaakt. Fijne dag.
Sjoerd zei…
Een mural is het niet maar ik vind het heel mooi gedaan, maar als landboei vond ik het ook wel wat hebben.
Jolande zei…
Ik vind het wel mooi geschilderd, maar op die plek vind ik de oude rode toch mooier.
Langevelderslag...daar heb ik jaren niet meer aan gedacht, maar door dit blogje herinner ik me dat we er in mijn jeugd wel naar toe gingen als ik logeerde bij familie in Lisse.
KnutzEls zei…
Vind ik wel mooi hergebruikt.
Emie zei…
Je ziet nu minder goed dat het ooit een boei was maar toch wel leuk gedaan.
Toch heeft die roestige zeeboei ook wel wat...
miekequilt zei…
Wauw, wat is dat mooi geworden zeg. Echt iets voor mij. En dan zo’n mooie wandeling erbij, een heel leuk uitje.
Lies zei…
Er zijn nog warmhartige mensen...
Lie(f)s.
Elizabeth zei…
Ik kom eigenlijk nooit die kant op. Als we naar het strand gaan is het Scheveningen of Ouddorp.
Eigenlijk vind ik beide versies van die boei wel wat hebben!
bemar zei…
Ik heb hem al eens eerder gezien in een blog van iemand, herinner ik mij. Ik vind de rode toch mooier passen in de omgeving