Doorgaan naar hoofdcontent

Nostalgie

Ik zag hem op de facebookpagina van een nicht van Mart, een foto van de Dorpsstraat in Leimuiden met linksvoor het bedrijf van M.J. Berends. Onder het zadeldak van het tweede pand met dat ronde reclame bord hebben Mart en ik de eerste vijf jaar van ons trouwen gewoond op een comfortabele etage. Daaronder was de winkel met twee grote winkelramen. Opa heeft het bedrijf gesticht, wanneer weet ik niet maar hij is geboren in 1882 en is als smid begonnen en later werd het bedrijf voortgezet door drie zonen waaronder de vader van Mart.

Begonnen als smederij werd het bedrijf steeds meer uitgebreid en werd er van alles verkocht, teveel om hier op te noemen. Op de stalzolder van het huis, een voormalige boerderij, waar mijn schoonouders woonden stonden dozen vol met oude administratie uit opa's tijd en ik heb eens een rolletje rekeningen meegenomen. Op de rekening van Melchior Becker waar de zeisen werden gekocht staat de zin 'an de volle Kurs van heden'. Het was een Duits bedrijf dus normaal dat dat er stond maar ik vind het zo mooi geformuleerd. En een Gazelle herenfiets kostte in die tijd 37 gulden en opa trok er 2 procent te weten 78 cent vanaf wegens betaling binnen acht dagen, wat trouwens in Marts zijn tijd als fietsenmaker ook nog gold. (De foto's zijn aanklikbaar)

Reacties

Bertiebo zei…
Erg leuk, foto én administratie!!
Judy zei…
Wat ontzettend leuk! Wat een bedragen toen. En leuk de foto van jullie eerste woonplek!
Wat een mooi verhaal. Leuk dat je die oude rekeningen nog hebt.
Sjoerd zei…
een schitterende foto van dat straatje. Zo'n foto haalt pas echt herinneringen op.
Emie zei…
Mooie nostalgische foto met aan het eind één auto. Ik kan wel eens verlangen naar dit soort autoloze straten.
Wat leuk om de geschiedenis aan de hand van zo'n prachtfoto terug te halen.
Annelies zei…
Mooie oude foto. Altijd leuk om terug te kijken.
Pure nostalgie!
Leuk hoor, zo’n oude foto en daar ligt dus het begin van jullie leven samen.
Hoe zou het straatje er nu uitzien?
KnutzEls zei…
Wat leuk dat je die foto en de rekeninge.n nog hebt.
In de weer zei…
Wat leuk hè, 78 cent minder hoeven te betalen. Wat een bedragen, maar ja, lang geleden is dat.
Toen was dat ook veel natuurlijk, mooi dat je het nog hebt.
Edward McDunn zei…
Geweldig dat je dit nog hebt hoor, terug naar toen hè?
Jolande zei…
Wat een mooie foto en herinneringen.
miekequilt zei…
Wat een enig verhaal. Heerlijk om zo iets leuks over je ( gezamenlijk) verleden te weten.
Janny zei…
Wat ontzettend leuk om dat nog te hebben! En die prijzen, ongelooflijk hoeveel er veranderd is.
Lies zei…
Meer dan genietbare nostalgie!
Lie(f)s.
Elizabeth zei…
Oh, even helemaal terug in de tijd! Wat leuk is dit om door te kijken en zo'n foto sla ik zelf altijd op en wil ik vasthouden...