Doorgaan naar hoofdcontent

Oranje boven

Koningsdag in Nederland en onze kleinkinderen doen daar natuurlijk ook aan mee. Saar weerde zich dapper tijdens de lawaaioptocht in Stolwijk op haar loopfiets. Hoe oranje kan je zijn? En Sebas scoorde deze outfit op de vrijmarkt in Scheveningen. Zijn moeder vond het minder geslaagd maar och, je bent vijf jaar oud....! Zijn neef Luuk vond het in ieder geval zooooo vet en wilde ook wel zo'n pak.



Koningsdag in Frankrijk en opa en oma zijn lekker aan het werk. Opa bouwt een muurtje, geheel volgens de regels van de kunst, zie de onderste afbeelding van gisteren. En oma maakt het vakantiehuis schoon, maandag worden de eerste gasten verwacht. Onder het koffiedrinken zonder oranjegebak kijken ze even naar de feestelijkheden in Zwolle en concluderen ze dat de koningskinderen die stijve capes van verleden jaar thuis aan de kapstok mochten laten hangen. En na de koffie gaan deze opa en oma gewoon weer verder met waar ze gebleven waren.


Reacties

Bertiebo zei…
Hahaha dat pak van je kleinzoon! Echt geweldig. Anna had het allervieste knuffeltje gekocht dat er was. En het moest mee naar bed! Mijn dochter heeft daar wel een stokje voor gestoken!
Marthy zei…
Die Sebas is een kind met veel fantasie, die kan zich helemaal inleven in de wereld van de engerd die hij uitbeeld. Hopelijk kan het knuffeltje van Anna gewassen worden, want als die kleintjes iets in hun hoofd hebben....
Inge zei…
Geweldig, je kleindochter op haar loopfietsje, en lekker eng, je kleinzoon brrr. En precies mijn gedachte toen ik naar tv keek: gelukkig geen vreselijke capes, het wordt ieder jaar ietsje losser
Vlimbouter zei…
Oranjegebak?? Hebben jullie speciaal gebak om de koning te vieren? En heeft dat dan een oranje kleur?
Marthy zei…
Maxima wil zelf graag modern gekleed gaan maar wat ze haar dochters af en toe laat dragen kan echt niet. We leven in 2016, niet in 1930. Gelukkig voor die meisjes zag het er vandaag lekker vlot uit.
In de weer zei…
Lawaaioptocht, wat leuk. Heerlijk dat je toch mee kan genieten vanuit Frankrijk.
Marthy zei…
Ik veeg eerst even de tranen uit mijn ogen. Van het lachen ja, en mijn man zit ook nog na te hikken nadat ik hem vertelde dat jij Belgische was. We lachen jou niet uit hoor, maar het feit dat jij al die vragen stelt over het oranjegebak. Het is echt zo, heel Nederland eet vandaag oranjegebak. In ons dorp zijn al de winkels deze dag gesloten alleen de bakker is een paar uur open, alleen voor oranjebak en de mensen staan in de rij te wachten. Als bewijs hier nog een oud blogje: http://heenenterugnaardeardeche.blogspot.fr/2014/04/blog-post.html
Marthy zei…
We worden gelukkig altijd goed op de hoogte gehouden van het wel en wee in Nederland, Toos. Heel fijn.
A3 zei…
Ha, ha, ha hoe is het toch mogelijk! Voor ons huis ligt een bergje stenen, onlangs verzameld na doorploegen wijngaard. Want we gaan een laag muurtje maken.
Je kleindochter ziet er schattig uit. Net een oranjegebakje, om op te eten! En natúúrlijk is dat pak keicool. Is elke 5-jarige jaloers op. Fijn dat oma en opa kunnen meegenieten en deze feestdag zonder heimwee op hun manier kunnen 'vieren'. 😉
Wieneke zei…
Spannend kind, die Sebas :-)
Sjoerd zei…
Oei, volgens mij lijkt dat verdacht veel op werken.
Marthy zei…
Wij kunnen ondertussen elkaars agenda's wel kopieëren, Emie.
Marthy zei…
Haha, oranjegebakje, ik zal het door geven aan de jongedame.
Marthy zei…
Je moest eens weten hoe waar dat is. Ik zou weleens in zijn koppie willen kijken.
Marthy zei…
Er is niks mis met werken Sjoerd, zolang je het leuk vindt.
Dat bankje in je vakantiehuis.... Te leuk!
Marthy zei…
Is het geen snoepie? Kijk hier even hoe ik er aan kwam:
http://heenenterugnaardeardeche.blogspot.fr/2013/07/leuk-bankje.html
Lida zei…
The beauty and the beast....hahaha. Prachtig!!
Zeg, petje af voor je man hoor, hij weet echt niet van ophouden.
Ageeth Mooij zei…
Dat was ook een goede Koningsdag (en kleinkinderen die plezier hebben).
Ik ben ook fan van het bankje.
Marthy zei…
Zo blijft hij de hele zomer doorgaan, Lida. Het is geen stilzitter.
Marthy zei…
Dat bankje, nog steeds ben ik er verliefd op. Dat is echt een van mijn beste brocanteaankopen geweest.
Mirjam zei…
Die foto's van Saar en Sebas zijn geweldig. Wat zijn ze allebei stoer zeg! En wat is Mart een prachtig muurtje aan het bouwen. Die gaat de tand des tijds straks wel doorstaan. En je eerste gasten al weer. Het seizoen gaat dus echt beginnen. Geniet er van Marthy!!
Ik wens je een heel fijne avond,
Liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Ja, Mirjam, de eerste gasten zijn vroeg dit jaar en we hebben al heel wat boekingen.
Vlimbouter zei…
Ik heb het gebak ook eens gegoogled. Hele bladzijden vol knaloranje gebakjes kreeg ik te zien. Nu ben ik nog nieuwsgieriger... Zou het glazuur naar sinaasappel smaken? (ha ja: appeltjes van 'oranje' toch)
Google vertelt niet veel over de oorsprong van het oranjegebak, wel over de Friese 'oranjekoek' - maar die heeft dan weer roze glazuur. Superleuk vind ik dat, die streekgebonden gebruiken. En ooit ga ik eens in Nederland het oranjegebak proeven op Koningsdag ;-)
Marthy zei…
Zowel Koningsdag als de Elfstedentocht zijn moeilijk uit te leggen aan buitenlanders. Want we eten niet alleen oranjegebak maar hebben allerlei gebruiken op die dag waar (bijna) iedereen aan meedoet.
Ageeth Mooij zei…
YouTube helpt, kijk maar eens bij 'Survival Guide to the Dutch' :-)