Doorgaan naar hoofdcontent

Romantische uitstraling

Het lijkt natuurlijk heel romantisch, een huis in Frankrijk maar de werkelijkheid is dat er in maar vooral om dat huis hard gewerkt moet worden om die, enigszins romantische uitstraling te verkrijgen. Mijn vaste plantenborder leek wel een jungle. Ook hier was het een zachte winter met als resultaat dat veel planten gewoon door zijn blijven groeien of heel vroeg in groei schoten. Ik ben niet erg zachtzinnig voor mijn planten, sommige knip ik radicaal weer kort, daar worden ze alleen maar stevig van. Alleen de tere vroegbloeiende schepsels laat ik met rust, zoals deze akelei. Ik heb er wel een paar verpoot want ze hebben het bij mij zo naar hun zin dat ze zich flink vermeerderen.


 
Nou hoop ik met grote hoop dat de plant op bovenstaande foto de eenjarige ridderspoor is want als dat zo is heb ik er nog veel meer maar dan wel een verdieping lager in de moestuin. In de border geen zaailing meer te zien en daar heb ik ze zo graag. Dus ga ik nog wat van deze pollen verhuizen en blijf ik ondertussen hopen.




Reacties

Emie zei…
Wij hebben alleen nog maar geïnventariseerd, de perken zijn een zootje, overal ligt nog blad. Als het morgenochtend droog is, begin ik meteen. Binnen ligt alles al op zijn plek. Leuk hè, dat tuinieren, ik zie je genieten!
Marthy zei…
Ondanks dat het nu even heel veel werk is geniet ik me te pletter, Emie.
Vlimbouter zei…
De akelei heb ik ook op vele plaatsen in mijn tuin. Jaren geleden heb ik een paar plantjes gekregen van mijn vader en die planten zich sindsdien vrolijk voort.
Ik zucht ook wel eens als het seizoen in mijn tuin weer begint. Maar uiteindelijk is tuinieren leuk en net als jij heb ik er dan weer volop zin in.
Marthy zei…
Ik kreeg de akelei van mijn zus die in Drenthe woont en daar een prachtige grote tuin heeft. Leuk altijd als je een plantje krijgt en het slaat aan.
Jeanne zei…
Het lijkt dan misschien romantischer dan het is, maar je werkt wel heerlijk in de zon in je tuin! Dat alleen al....
Christianne zei…
Ondertussen wordt jouw werk hier ook uitgevoerd : roos flink terug gesnoeid en papje koemest staat te weken. De vlinderstruik lijkt aan te slaan. Annabelle hortensia's schieten uit. Bedankt weer voor het advies.
Inge zei…
Heerlijk die tuin die weer mooi wordt dankzij lekker werken. Rustigjes aan hè ;-)
Lida zei…
Wat ik me in Frankrijk wel eens afvraag is, waar men de stenen voor al die muurtjes en trappetjes vandaan haalt. Raap je die gewoon her en der van de grond (er ligt genoeg zou je denken) of worden die bij de bouwmarkt gekocht?
Marthy zei…
Dat bedoel ik, vanmiddag ging mijn vest weer uit, Jeanne.
Marthy zei…
Graag gedaan en ik heb Mart lief gevraagd of hij de vlinderstruik op het tweede terras uit wil graven. Natuurlijk doet hij dat voor jou. Succes in de tuin!
Marthy zei…
Het is moeilijk je in te houden als je zo lekker bezig bent, Inge.
Marthy zei…
Wij zitten hier in oud vulkanisch gebied, Lida, en al die muurtjes en vooral huizen zijn gebouwd met stenen uit de grond. Voor het rapen dus.
Elizabeth zei…
Het is dus hard werken om het er zo mooi uit te laten zien. Het lijkt altijd alsof het allemaal vanzelf gaat ... Het oogt allemaal zo natuurlijk en ongerept.
Wat hebben jullie daar een prachtige plek!
Marthy zei…
Nee, het gaat niet vanzelf Elizabeth. Er is er ook nog een bezig in de moestuin om die plantklaar te maken. Maar helemaal mee eens, onze plek is prachtig.
Hier ook een stralend zonnetje en dus ook lekker gewerkt ;-)
Marthy zei…
Wat is tuinwerk met een zonnetje toch een feest.
Sjoerd zei…
Niks voor mij zo'n grote tuin. Wie onderhoud nu jullie tuin in Nederland, want dat groeit uiteraard ook hard nu.
Och, ik vind het toch weer zo leuk om je van daaruit te lezen. Ik vind de tuin nu al prachtig. Snap dat dat hard werken is, maar volgens mij genieten jullie daar ook van toch? Dag, Carin
Marthy zei…
Wij vinden het heerlijk, die tuin, Sjoerd. In in Nederland hebben we de tuin kort voor onze pensionering 'makkelijk' gemaakt. Veel grind, hagen en heggetjes en wat vakken met vaste planten. En een buurman die de boel naloopt.
Marthy zei…
Wij zijn doeners, Carin, en genieten van het bezig zijn in de tuin.
Mirjam zei…
Ik geloof je meteen hoor Marthy, dat het een heleboel werk is om die sfeer te krijgen en te behouden. Maar het lijkt mij toch echt geen straf om met zulk prachtig weer lekker in de tuin bezig te zijn. Je kunt toch ook niet elke dag kastjes schilderen... haha... Erg veel moois in je tuin, het is een droom!
Fijne avond,
liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Kastjes schilderen doet mijn lieve echtgenoot, Mirjam. En in de tuin werken....ik doe niets liever en geniet er intens van.