Doorgaan naar hoofdcontent

Rondje dorp

Het huis rechts op de foto is van Patrice en Silvy. Het is hun vakantiehuis en ze kochten het een jaar of twee nadat wij ons huis kochten dus we kennen elkaar al heel lang. Verleden week vertelden zij dat dit weekend dochter Lucy met man en twee kinderen naar Le Serret zouden komen dus ik ben vanmorgen even gaan buurten want de allerjongste spruit had ik nog niet gezien. Het is regenachtig en zwaar bewolkt, dat is op de foto wel te zien. De prachtige camelia hieronder staat voor het oude huis van Marie-Christine, we hebben ondertussen kennis gemaakt met de nieuwe buren. Ik wil er verder niet veel over kwijt maar met Marie gaat het niet goed, we maken ons erg ongerust.

Ik nam ook nog even een kijkje bij de broodoven maar daar is na ons vertrek in oktober nog niet veel veranderd. Patrice en zijn schoonzoon waren vanmorgen lauzes aan het lossen om het dak van de oven mee te bedekken. Dat zal wel een van de laatste werkzaamheden worden en dan gaat we hem inwijden.







Reacties

Jeanne zei…
Wat mooi zo'n oven met elkaar en voor elkaar gemaakt! Wat een saamhorigheid, leuk!
Bertiebo zei…
Wat ziet alles er mooi uit. Ik krijg zo'n vakantiegevoel!
Lida zei…
Wat apart. Een enorme stenen broodoven voor het hele dorp waar je ook nog subsidie voor krijgt.
En daar worden straks die overheerlijke franse stokbroden in gebakken. Mmmm...

En hoe moet ik me dat voorstellen. Is er dan één persoon die elke dag het brood staat te bakken of krijgt iedereen 'n keer de bakbeurt?
Sjoerd zei…
Ik krijg ook weer zin in Frankrijk als ik dit allemaal zie.
Marthy zei…
We houden er van om hier een project te hebben waar we met zijn allen aan bezig kunnen zijn.
Marthy zei…
Heerlijk toch, een vakantiegevoel, fijn dat je dat krijgt door de foto's van ons mooie dorpje.
Marthy zei…
Vroeger werden in zo'n broodoven de broden gebakken van het hele dorp, Lida, maar dat was meestal maar een of twee keer per week. Het is een heel werk om zo'n oven warm te stoken. De vrouwen leverden dan zelf het deeg aan. Wij zullen waarschijnlijk maar een paar keer per jaar de oven gaan gebruiken en dan zullen er ook pizza's en taarten in gaan.
Marthy zei…
Je bent van harte welkom in Frankrijk, Sjoerd, het is een prachtig vakantieland.
Vlimbouter zei…
Leuk, zo'n gezamenlijke broodoven. Die broden zullen extra lekker smaken!
Marthy zei…
Ik ben benieuwd of dat gaat lukken, maar we gaan het zeker proberen. Het is natuurlijk wel iets ander dan de knop omzetten van je elektrische oven.
Emie zei…
Wat sneu dat het met de ex-buurvrouw niet goed lijkt te gaan, jullie hebben toch een band met elkaar opgebouwd in de loop der jaren.
Marthy zei…
We hebben zeker een goede band met Marie-Christine, Emie. Ze heeft het heel moeilijk momenteel, haar problemen zijn van psychische aard.
Mirjam zei…
Wat is het toch mooi bij je. Zelfs als het grijs en regenachtig is. Lekker buurten bij de buren is natuurlijk heerlijk. Jammer dat het met Marie-Christine niet goed gaat. Ik hoopte voor haar dat ze het fijn zou krijgen in haar nieuwe huisje.
Wat stoer dat die broodoven in gebruik genomen gaat worden. Lekkere broodjes uit de steenoven. Ik krijg spontaan trek...
Fijne nieuwe week,
liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Jullie gaan het zeker zien als we de broodoven in gebruik gaan nemen, Mirjam. Mijn buren kennende gaat er dan van allerlei lekkers in.