Doorgaan naar hoofdcontent

Broek in Waterland

Gisteren had ik afgesproken met blogvriendin Jeanne om te gaan fotograferen. Wij doen dat regelmatig maar door al dat Coronagedoe hadden we elkaar al een poos niet gezien. Heerlijk om dan onder het genot van een kop koffie weer even bij te kletsen. Jeanne heeft hetzelfde fototoestel als wat ik net gekocht heb maar al wat langer dus kon veel vragen over instellingen van mij beantwoorden. Daarna reden we naar Broek in Waterland voor wat praktijklessen.

Het dorp heeft een beschermd dorpsgezicht en telt tientallen rijksmonumenten, je kan je hier echt vergapen aan de huizen.


Dit was het eerste huis wat we zagen toen we het dorp in liepen, statig, een echte schoonheid. 

Prachtig toch, zo'n dakrand. Blijkbaar is dit huis in 1989 nog gerenoveerd.
Aan de lucht is te zien dat het 's morgens nog zwaar bewolkt was, maar in de middag klaarde het op en scheen volop te zon.

Kijk maar eens wat een blauwe lucht op deze foto. En zo'n huisje in een snoepjeskleur erbij maakt de foto helemaal af.

Hier even de afbeelding boven de deur in detail. Het heet een 'kalf', voor wie geïnteresseerd is, je kan er hier meer over lezen.

Ik moest ook even om het hoekje kijken

 Wat mij direct opviel was dat al de huizen strak in de lak zaten. Het is hier allemaal hout wat de klok slaat dus het is te begrijpen dat een huis in deze plaats behoorlijk wat onderhoudskosten vergt. 


Je kon alleen van de voordeuren in deze plaats al een hele serie maken.

Leuk, hier zat vroeger een kruidenierswinkeltje.

De laatste keer dat ik in Broek en Waterland ben geweest was in februari 2012, een dag om nooit te vergeten. Kijk hier maar even, dan begrijp je het wel.

Veel huizen staan direct aan de straat maar hier was aan de voorkant een leuk tuintje gemaakt.

Dit was nog maar een deel van de vele foto's die ik maakte dus het zit er dik in dat het mooie Broek in Waterland nog een keer langs komt op deze blog. 

Al mijn foto's zijn aanklikbaar om ze in een groter formaat te kunnen bekijken.

Reacties

Emie zei…
Huizen kijken, wat een heerlijk tijdverdrijf en zeker in combinatie met foto's maken met een leuke blogvriendin!
miekequilt zei…
Wat mooi is het daar hè. Wij gingen er vroeger wel eens schaatsen. Leuk om weer eens te zien.
KnutzEls zei…
Dat was een gezellige dag. En weer inspiratie voor de komende ons.
KnutzEls zei…
Blogs moet dat laatste woord zijn.
willy zei…
Een knappe reeks met mooie kleuren Marthy

ik kijk al uit naar het vervolg

prettige dag
Annelies zei…
Wat heeft Nederland toch mooie dorpjes, hè. En nu nog heerlijk rustig om er doorheen te wandelen en ook gezellig zo samen. Volgens mij mag je tevreden zijn met je nieuwe fototoestel en anders ben ik het wel, als ik zo genietend naar je mooie plaatjes kijk!
Marthy zei…
Het is daar één en al kleur, zo mooi.
Marthy zei…
Heel erg tevreden, Annelies.
Zo mooi daar!! Ben er ooit 1x geweest, zou nog best weer een keer willen gaan.
Bertiebo zei…
Ik was er laatst ook, we zagen dezelfde dingen, maar jouw foto's zijn een stuk beter!
Janny zei…
Prachtig al die kleuren en zo mooi in de verf!
Goed gelukt hé, Marthy! Kom maar op met de rest!
Sjoerd zei…
Om door een ringetje te halen, en al die mooie kleuren...
In de weer zei…
Prachtig Marthy, het dorp én je foto’s.
Een prachtige dakrand, inderdaad en bij al die snoepkleuren kreeg ik het idee van het snoephuisje van de heks van Hans en Grietje in de Efteling. Knibbel knabbel knuistje............!
Zal eens uitzoeken of er een watertoren in de buurt is. Leuk voor een fietstochtje.
Margriet zei…
Prachtige kleurrijke huizen, met mooie details!
Wat zullen jullie hebben genoten! Bijkletsen en daarna samen aan de wandel en maar klikken (-:
Zoals gewoonlijk zie ik alleen maar mooie foto's. Vooral de kleur van de huizen vind ik prachtig. Elke houten daklijst is verschillend. Ik zou er naartoe willen...