Doorgaan naar hoofdcontent

Landgoed Keukenhof

Er staan op het terrein van het landgoed Keukenhof nog verschillende andere gebouwen, onder andere de Hofboerderij wat tegenwoordig een restaurant is. Op een heerlijk beschut terras kun je wat drinken en er is zelfs een kinderboerderij met wat speeltoestellen.

Aan de andere kant van de Hofboererij ligt een mooie vakkentuin. Er stonden veel voorjaarsbollen in, ik zei het al eerder, we waren net te vroeg om die in bloei te zien.

In het bos achter de tuin kun je een mooie wandeling maken.

Deze dubbele narcis heeft de naam 'Rip van Winkel' gekregen. Leuk ik herkende de naam. Rip van Winkle is de hoofdpersoon van Nederlandse afkomst in een boek van Irving Washington, een Amerikaan. Heel lang geleden heb ik dat verhaal eens gelezen.

Ook is er nog een grote moes- en bloementuin. De fruitbomen die tegen de muur geleid zijn waren al gesnoeid.

Voor de bomen staan twee grote rijen met koude kassen. De ramen kunnen er afgehaald worden. Daar kan je als moestuin eigenaar alleen maar van dromen.

In die moes-en bloementuin staat ook een klein gebouwtje, het Zwitsers speelhuis genoemd. Het was voor het ziekelijke zoontje van de landgoedeigenaren, baron en barones van Pallandt.

Ik sluit af met een foto van een wapensteen die naast het speelhuis in de muur gemetseld is. Geboren in een dorp vlakbij Leiden herkende ik direct de twee sleutels, het wapen van Leiden. De steen komt van Huis Halfweg, wat vroeger precies halverwege de trekvaart Haarlem-Leiden lag.

Reacties

Emie zei…
Je zou toch bijna een ziekelijk zoontje willen zijn!
Bertiebo zei…
Mooi hoor en ook zo goed verzorgd allemaal
Vaag komen mijn herinneringen terug van een bezoek daar, lang geleden. Mooie plek!
Zulke koude bakken hadden wij op de tuinbouwschool ook. Daar werd dan een ladder opgelegd, en daar ging je dan op liggen te wieden, oh, oh, als ik daar nog aan denk...
Sjoerd zei…
Een schitterende fotoserie, Zo'n koude bak is inderdaad een droom voor een tuinier.
Marthy zei…
Ongelooflijk hè.
KnutzEls zei…
Weer een pareltje om te onthouden.
Lot zei…
Ik ben er nog nooit geweest tijdens de bloemenparade.

Maar wel kortgeleden naar het LAM een erg leuk klein museum waar alles met voedsel te maken heeft
Anoniem zei…
Ik dacht dat de Keukenhof dicht was. Mooie fotos.
Suzanne
Marthy zei…
Park Keukenhof is inderdaad dicht, dit is het landgoed wat er tegenover ligt.
Lida zei…
Juist ja, dit is dus de Hofboerderij waar ik het over had in je vorige blog.
Marthy zei…
Jammer dat het nu dicht was, ik kon niet binnen kijken. Maar ik kom er nog weleens terug in betere tijden.