Doorgaan naar hoofdcontent

Toerist in eigen stad 2

Als je langs dat voormalige oudemannenhuis in Gouda verder loopt komt je vanzelf achter de Sint-Jan, beroemd om zijn Goudse glazen, een prachtige en grote collectie gebrandschilderde ramen, sommige zijn wel 20 meter hoog. Alleen daarom zou je Gouda eens moeten bezoeken,

Aan de andere kant zit museum Gouda, maar dat is door de Corona maatregelen gesloten. Ik had er ook geen tijd voor, heb het al wel verschillende keren bezocht.

Ik kon wel op het binnenplein komen, daar zijn wat oude gevelstenen in de muren gemetseld. Deze is van het voormalige St. Elizabethgesticht, een oude vrouwenhuis.

En deze drie waar ik de oorsprong niet van heb kunnen ontdekken beelden Geloof, Hoop en Liefde uit.

Een blik terug op mijn pad langs de kerk.

Links om de hoek is de Oosthaven waar een tweede ingang van het museum zit. Dit gebouw, het Catherina Gasthuis, was jarenlang een ziekenhuis maar gaf in het begin ook onderdak aan landlopers wat nogal eens voor trammelant zorgde. Wie het echt te bont maakte werd in een mand boven de Gouwe gehangen. Je kon jezelf alleen bevrijden door het touw door te snijden. Daarna wachtte je het water….

Bepaald zachtzinnig was men in die tijd niet van veel mensen konden niet zwemmen.

Reacties

miekequilt zei…
Wat een mooie beelden. En geloof ( in de medemens) , hoop en liefde blijven belangrijk, vind ik.
Prachtig Marthy, eind maart ben ik in de buurt van Gouda en dan ga ik zeker ook weer eens naar de Goudse glazen kijken.
Bertiebo zei…
Niets veranderd: geloof, hoop en liefde
Ik herken nog wel wat plekken. Mooie stad.
Sjoerd zei…
Ik moet toch ook nog eens die kant op, maar eerst van corona af zijn...
Ger zei…
De Goudse Glazen was in 2012 één van de redenen van mijn bezoek aan Gouda,
maar zeker ook de tentoongestelde 16e-eeuwse ontwerptekeningen(cartons) voor de befaamde Goudse Glazen.
Goede herinneringen overgehouden aan de mooie stad Gouda en veel foto's.
Zie op jou mooie foto's weer bekende bezienswaardigheden terug.

Marthy zei…
Ik ben samen met mijn dochter in het museum geweest toen ze die ontwerptekeningen aan het restaureren waren. De restaurateurs werkten in een grote glazen kooi en wij waren diep onder de indruk, o.a. van de grote van die tekeningen.
Emie zei…
Allen de foto met de scooter zorgt voor een datering van je foto's. De rest is allemaal mooi tijdloos. Leuke serie!
Marthy zei…
Vooral als je daar achter de Sint Jan loop Emie, je zou je zo in de Middeleeuwen wanen.
Ziet er mooi uit, staat hier ook nog op het bezoeklijstje.
De omgeving van de kerk kun je bijna intiem noemen. En alsof je honderd jaar terug gaat in de tijd. Moet er geen scooter voor je neus staan.
Je foto's zijn weer subliem. Ik krijg gewoon zin om naar Gouda te gaan.
Elizabeth zei…
Geweldig al die mooie foto's van 'mijn' oude stad!
KnutzEls zei…
Binnenkort een bezoek op mn lijstje staan.
Marlou zei…
Mooi Marthy!
Krijg meteen heel veel zin om weer eens een stadswandeling te gaan doen, in Gouda natuurlijk!

groetjes, Marlou