Doorgaan naar hoofdcontent

Molens in de Alblasserwaard

We hadden een afspraak bij de notaris gisteren, die zit in Streefkerk en dat is aan de andere kant van de Lek. Mooi hoor, daar aan de overkant, zoals wij altijd zeggen. Het is de Alblasserwaard en wat mij betreft de mooiste waard die we hebben. We namen de pont bij Bergstoep en fietsten langs de Lekdijk naar Streefkerk, een klein dorp zoals zovelen in de Alblasserwaard.

Er is veel van vroeger bewaard gebleven in deze waard, 53 molens houden de sfeer van vervlogen tijden in leven. Alleen Streefkerk al telt 7 molens. Dit is de Achtkante molen aan de Tiendweg.

Deze wipmolen, de Oude Wetering molen heeft als functie het bemalen van de polder van Streefkerk en Kortenbroek. 

Op veel plekken in de Alblasserwaard lijkt het of de tijd heeft stil gestaan. Kleine lintdorpen aan het water met namen als Bleskensgraaf, Molenaarsgraaf en Brandwijk. Je kijkt je ogen uit naar de mooie oude boerderijen.

De molens van Kinderdijk liggen ook  in de Alblasserwaard, dat zijn er maar liefst 16 in totaal. Maar die kant gingen we niet op, daar heb ik verleden jaar al eens foto's gemaakt. Wij fietsten binnendoor terug en toen we de provinciale weg die van Schoonhoven naar Gorinchem loopt overstaken zagen we nog een wipmolen, de Westermolen en die staat in de gemeente Langerak.

Aan de andere kant van die provinciale weg wilde ik nog een paar plaatsjes bezoeken, daar over later.

Reacties

Emie zei…
Ja, echt een fantastisch gebied. Wij hebben vrienden wonen in Goudriaan en zijn altijd onder de indruk van de omgeving. Prachtige foto's heb je weer gemaakt.
In de weer zei…
In een woord GEWELDIG !
Marthy zei…
Ik heb in die streek op veel plekken het gevoel of ik terug in de tijd ga.
Heel mooie Hollandse plaatjes!
Marleen zei…
Echt topfoto's Marthy. Wat is Nederland toch mooi.
KnutzEls zei…
Streefkerk, geboortedorp van mijn vader. Mooi stukje Nederland.
Mooie omgeving, ik was daar nog nooit!
Lut en Luc zei…
Dan was jij in de buurt van Theunie. Het moet daar gewoonweg prachtig zijn en heerlijk om te fietsen.
Marthy zei…
Er zal ongetwijfeld een Theunie in de Alblasserwaard wonen maar welke weet ik niet.
Sjoerd zei…
Mooi al die molens langs het water, dat zie je hier niet in die vorm.
Bertiebo zei…
Mooi daar en prachtige foto's
anja zei…
haha, dat is Teunie Luijk, zij blogt ook (eenvoudigleven) en woont sinds ruim een jaar langs de Graafstroom, waar jullie waarschijnlijk langs fietsten. Ik woonde er zo'n 27 jaar, een stukje verderop, wij noemden het altijd het typische Hollandse landschap. Als kind woonde ik aan de andere kant van dit mooie stukje Nederland, we gingen vaak met het pontje over varen, en dan fietsen door de polders en langs de molens.
Wat is Nederland toch prachtig hè. Ik ben het alleen nog maar meer gaan waarderen nu ik er niet meer woon :-)
Onliemie zei…
Hoe mooi is dat daar toch bij jullie. Ik moet toch eens even googlen waar precies in Nederland jullie wonen. Buurt van Rotterdam? Want Kinderdijk bezochten we een keertje toen we naar Rotterdam geweest zijn.
Elizabeth zei…
Dat vind ik natuurlijk wel leuk dat je de Alblasserwaard de mooiste waard vindt... Er zitten hele mooie stukjes bij, maar dat heeft de Krimpenerwaard ook!
Op zo'n rond bruggetje over de Graafstroom hebben we nog foto's gemaakt op onze trouwdag...
Wat een mooie heldere foto's heb je gemaakt. Ik vind dat nog best lastig met dit voorjaarslicht!
Marthy zei…
Wat leuk, dat van die trouwfoto's.
Marthy zei…
Zoek in de buurt van Gouda Kris.
Margriet zei…
Het is absoluut prachtig daar, wij waren er in januari en reden langs dezelfde dorpen. Schitterend!
Marthy zei…
Wat heb jij dan prachtig gewoond, Anja en ja, het is echt oud Holland daar.
miekequilt zei…
Wat mooi daar Marthy. Fijn voor ons dat je zoveel foto's maakte. Lekker genieten van mooi Nederland.
Waar een bezoek aan de notaris al niet goed voor is. Sfeervolle foto's van een indrukwekkend stukje waard.!