Doorgaan naar hoofdcontent

Kleinste museum van Nederland



Op het moment dat ik dit zag fietste Mart gelukkig voor me want ik was er al bijna voorbij en maakte weer eens een onverwachte stop. Dit is een strijdpuntje in onze relatie, volgens hem ben ik een gevaarlijk mens en veroorzaak ik nog eens een ongeluk. Ik probeer dit gedrag van mij goed te praten maar eigenlijk heeft hij gelijk. 

Maar zeg nou zelf, als je een gebouwtje ziet waarop staan 'Mannenplashuis' móét je toch stoppen.

Het woord 'Mannenplashuis ' behoort niet echt tot mijn woordenschat alhoewel ik natuurlijk wel begrijp wat men er mee bedoelt. Het bordje op de muur gaf wat uitleg en de verdere informatie komt van internet. 

He gebouwtje dateert van 1927 en is een ontwerp van Died Visser. Het Mannenplashuis deed vele jaren dienst als openbaar herentoilet en is door zijn bijzondere karakter en bouwstijl aangewezen als gemeentelijk monument. Omdat het urinoir niet meer aan de moderne eisen van hygiëne en milieu kon voldoen, werd het eind 20e eeuw gesloten waarna het in verval raakte. 

Herman Groothuis was huisarts in Schoonhoven en bij zijn pensionering in 2007 vroeg hij patiënten geld te doneren om het plashuis op te knappen. In totaal werd in dit patiëntenfonds een bedrag van 6.000 euro bijeengebracht. Bij de herinrichting van het gebied Buiten de Veerpoort ontstond in samenwerking met inwoner Michiel van der Schaaf een burgerinitiatief om het voormalig urinoir een nieuwe functie te geven als informatiepunt en museum. Architect Rokus Visser, de kleinzoon van de oorspronkelijke ontwerper begeleidde de restauratie.

En dan nog die foto van Helene Kröller-Muller op de deur met die tekst ernaast? Daar vond ik het volgende over:

‘Ken jij al het zilver van Berlage, waar ik nu iedere dag van geniet? Ik geloof van niet. Het is zo strak en mooi, dat alleen mijn fijne tafellakens er bij passen. Al het andere zou ik soms van de tafel weg willen nemen en ik verzin al hoe ik ook een werkelijk mooi servies er bij krijg.’ – Helene Kröller-Müller, 30 januari 1913, in een brief aan Sam van Deventer.

Aan tafel met Helene Kröller-Müller. 

Expostie Zilvermuseum Schoonhoven12 oktober 2023 t/m 2 juni 2024.

Het gebouwtje was helaas niet open maar er worden kleine exposties gehouden, vooral van zilverwerk en af en toe is er een zilversmid aan het werk die zilver smeedt tot mooie sieraden.

Reacties

Bertiebo zei…
Heel erg leuk! Maar toch... waarom geen vrouwenplashuis?
Judy zei…
Een wonderlijk gebouwtje, met een grote geschiedenis! Ja, voor mannen weer, vrouwen moeten hun plas maar ophouden. :)
Mevrouw W. zei…
Bijzonder en mooi dat het gerestaureerd werd.
KnutzEls zei…
Daar moet je wel voor stoppen. Bijzonder museumpje.
Haha, dat zie jij nu weer! Hoe noemde je dat ook alweer: jij hebt pikogen? Maar ik zou voor zo’n mooi huisje ook een ‘noodstop’ hebben gemaakt, hoor!
Emie zei…
Een heel bijzonder museumpje! Leuk dat je het ons laat zien maar blijf wel voorzichtig in het verkeer, hè!
Echt ontzettend leuk. Maar had je het nog niet eerder gezien?? Je woont en fietst daar toch best al lang....
In de weer zei…
Heel leuk Marthy en dat het nu een klein museum is, mag je wel uniek noemen.
Mooi zo met die tekst, het portret en op de zijkant de lepel, mes en vork.
Jammer dat het gesloten was, maar je komt er vast nóg wel eens langs.
Yova zei…
Vreemde aan de waterkant. Heel klein museum is dit. Wel eens leuk om te lezen wat daar teksten er staat. Mooie foto's. Fijne dag.
Edward McDunn zei…
Wat een leuk blog,er zouden veel meer mannen én vrouwen plashuizen moeten zijn!
Zo klein, maar wel gebouwd in Amsterdamse school-stijl!
Sjoerd zei…
Hier in het dorp waren er meerdere, maar wat wil je met zo'n 50 kroegen en veel mijnwerkers die vaak te voet naar huis gingen. Er is er geen meer overgebleven. Ik heb ze overigens zelf nog meegemaakt.
Marthy zei…
Jeanette, we kwamen nu door de stadspoort rijden wat we normaal bijna nooit doen en ook nog eens van een andere richting. En dan zie je opeens heel andere dingen.
Jolande zei…
Dat is dus de reden dat, als we gaan fietsen, ik altijd de achterste ben, ik stop ook voor vanalles en nog wat.
Hier was ik ook zeker voor gestopt, wat leuk en interessant.
marga zei…
Wat leuk om dit bericht te lezen en foto's te zien van het Mannenplashuis.
In het geboorte dorp Lonneker vlak bij Enschede staat ook een urinoir wat gebruikt wordt voor exposities.
Te zien op deze https://www.galerieurinoirbezet.nl/ site.
Het is gemaakt van grijs beton mijn man kan zich nog herinneren dat ze vroeger "hij is nu 79" in de herfst het hele urinoir volpropte met het blad van de eikenbomen rondom het dorpsplein waar het nu nog staat.
Dat waren toen jongensstreken nu denkt hij daar heel anders over.
Fijne Paasdagen.
Groeten
Marga
marga zei…
Nog even dit.
In een leuk filmpje op YouTube "urinoir Lonneker" is te zien en te horen hoe in de jaren 90 het urinoir terug geplaats wordt op de plek waar het altijd heeft gestaan. Er wordt verteld hoe het was en wat het gaat worden.
Groeten
Marga
miekequilt zei…
Haha, jij ziet ook alles hè. Wat een leuk klein museum zeg. Het zal er vroeger niet fris geroken hebben, denk ik.
Lies zei…
Héél leuk!
Lie(f)s.
willy zei…
Mannenplashuis...

Voor het eerst dat ik deze benaming hoor Marthy

Een leuk logje

Fijne dag