Doorgaan naar hoofdcontent

De ooievaar

Er staan enorm veel boerderijen in de buurtschappen rondom Stolwijk maar ik ken er niet veel waar op het erf een ooievaar nestelt. Maar toen ik laatst door Schoonouwen wandelde zag ik opeens een ooievaar op een nest bij een kortgeleden tot woonhuis verbouwde boerderij. Gek dat ik het niet eerder opmerkte.

En wat voor een nest. Dit is hoogst waarschijnlijk een zelfgemaakte en het staat daar prachtig op die gesnoeide boom.  

Ooievaars nestelen graag op hoge plekken maar vaak doen ze dat op menselijke bouwsels, zoals daken en speciaal geplaatste wagenwielen. Maar hier zijn geen  mensenhanden aan te pas gekomen, dit is natuur in optima forma.

Een heel werk, zo'n nest en zo kunstig gemaakt. Het wordt opgebouwd met grote takken en twijgen en aan de binnenkant met gras en ander plantenmateriaal.

Wisten jullie dat het weinig gescheeld had of de ooievaar was uit ons land verdwenen. Eind jaren zestig broedden er nog maar een handvol paartjes in Nederland. Nu zien we deze prachtige vogel weer regelmatig. Dankzij de hulp van vele vrijwilligers.

Dit nest is in ieder geval weer een aanwinst voor onze omgeving met zijn veenwijdegebieden waar de ooievaar zich zo thuis voelt.

Reacties

Yova zei…
Ooievaars hebben maar druk mee om nestje te bouwen. Nu nog jonkies komen. Prachtig foto's heb je gemaakt uit de buurt. Fijne dag.
KnutzEls zei…
Je ziet ze nu vaak in de weilanden. Net als zilverreigers. Bij onze kinderboerderij broed ook weer een paartje ooievaars. Heerlijk om te zien.
Judy zei…
Bijzonder en kunstig nest! Heel leuk dat ze weer broeden.
In de weer zei…
Het is denk ik een heel goed ooievaars jaar, want wij zien er ook heel veel en allemaal bewoond.
Het geeft toch altijd weer een mooi plaatje, prachtige foto’s.
In de weer zei…
Bewoonde nesten bedoel ik :-)
Emie zei…
Wat een schitterende foto's
heb je gemaakt van deze bijzondere vogels. Dat zonlicht op het verenpak!
Sjoerd zei…
Ik vind het ook schitterende dieren om te zien. Zeker omdat ze meestal hoog in het nest zitten.
Machtig mooi bouwsel!
Bertiebo zei…
Mooi om te zien. En te horen! Hier zie ik ze af en toe ook!
Janny zei…
Mooie foto's van een bijzonder nest. Hier vlakbij rijden we vaak langs een nest bovenop een restant van een boom en in de weilanden lopen vaak ooievaars.
Edward McDunn zei…
Mooi hoor, het moet veel werk voor de ooievaars geweest zijn, om zo'n nest te bouwen.
Jolande zei…
Ja dat wist ik :-)
De eerste jaren dat we in Belgie woonden hadden we een abonnement op de dierentuin in Mechelen en daar was een speciaal programma om ervoor te zorgen dat de ooievaars niet zouden verdwijnen uit onze streken.
Een paar jaar geleden zaten er ineens een stuk of twintig in een weiland, op doortocht natuurlijk, maar het was een fantastisch gezicht, net als de ooievaar op het nest op jouw foto´s.
Wat wonen jullie toch in een mooie polder, hè. Volop natuurschoon om je heen.
Leuke afwisseling hè, het groene en waterrijke poldergebied en straks weer de ruige Ardèche.
willy zei…
zo'n nest bouwen is een ganse klus Marthy

hier zie ik enkel ooievaars in dierenparken of aan grote plassen
deze kreeg je mooi in beeld

op naar een fijn weekend
Lies zei…
Mooi/stevig, papa ooievaar mag fier zijn!
Lie(f)s.