Doorgaan naar hoofdcontent

Naar de bollen, naar die prachtige bollen

 

Voor bollenvelden moet je niet in de Krimpenerwaard zijn, daar floreren bollen niet in dat veen. Daarom reden wij naar de zandgronden achter de duinen, mijn geboortegrond. Ergens tussen Hillegom en Lisse waren de eerste bloeiende velden al te zien.

De narcissen zijn altijd het eerst maar zijn ook het snelst weer weg.

En daarna komen de hyancinten en zowaar, we ontdekten een veld met beginnende bloeiers.

Iedere meter wordt benut, kleine en grote bedden.

En hoe mooi, zelfd ronde bedden.

Tweekleurige narcissen.

Een oude bollenschuur. Ze zijn vroeger ontworpen voor het drogen, opslaan en verwerken van de bloembollen. En dat verwerken hield ook in dat ze gepeld moesten worden en dat heb ik heel wat gedaan. Met zussen en vriendinnen een zakcentje verdienen, arbeidsvitaminen aan en de hele dag je handen laten wapperen.

We waren alweer op de terugweg toen ik dit veld nog zag met paarse en witte bedden crocussen tussen de narcissen, gelukkie want dat zijn de allereerste bollen en daar zie je er nooit zoveel van.

Kijk, en hier komen de vroege tulpen al omhoog. Zo hebben we toch alles soorten bollen boven de grond gezien maar over een paar weken is het natuurlijk nog mooier als alles in kleur staat.

'Naar de bollen' is een lied van Louis Davids uit 1936, zie hier de tekst.

Reacties

Judy zei…
Ik associeer bollenvelden met tulpen. Nooit geweten dat er ook narcis- en krokusvelden zijn. Mooi, jouw geboortegrond!
Bertiebo zei…
Ik vind het altijd zo mooi als het in zo'n bocht loopt.
Elizabeth zei…
Daar kun je toch niet genoeg van krijgen!
Wat vroeg al, of lijkt dat maar zo?
Emie zei…
Zal best gezellig zijn geweest, dat bollen pellen met elkaar. Ik herinner me ook de bloemenkransen die op de motorkap van auto's gebonden werden. Dat zie je nooit meer. Leuke foto's maakte je.
Sjoerd zei…
Ik heb ze zo eigenlijk nog nooit gezien. Heel mooi.
Mevrouw W. zei…
Prachtig! Ook leuk om een keer de narcissen en krokussen op het land te zien.
Bij ons in de omgeving worden ook bloembollen geteeld en zover ik weet zijn dat alleen tulpen.
Ik vind die oude bollenschuur trouwen ook heel erg mooi.
KnutzEls zei…
Steeds weer leuk om te zien.
In de weer zei…
Dat lijnenspel op een veld, schitterend.
Daar kan ik écht van genieten.
Janny zei…
Prachtig zoveel kleur, en straks weer de tulpen, ik kijk er al naar uit.
marga zei…
Dat is genieten voor jullie maar ook van de mooie plaatjes die je ons laat zien.
Groeten
Marga
Jolande zei…
Je foto´s zijn weer prachtig.
Vroeger kwam ik daar vaak (familie in Lisse).
Door jouw verhaal moest ik er aan denken dat ik ook een zomer bollen heb zitten pellen.
Ik woonde in Akersloot en daar had je lelies (en de leliade), maar ik was echt niet goed in het pellen, had totaal geen snelheid, het duurde uren voordat ik een mand vol had en daar kreeg je dan een rijksdaalder voor,
miekequilt zei…
Bollen pellen, Jeroen heeft het ook gedaan. En denkt nog steeds dat hij te hard werkte voor te weinig geld.
De foto’s zijn weer prachtig. Kom maar op met al die mooie kleurige planten en bollen.
willy zei…
een heerlijke reeks met die mooie tinten Marthy

velden met narcissen zijn nieuw voor mij

prettige dag
Lies zei…
Om stil bij te worden..., zoveel zonnig moois...
Lie(f)s.
Ger zei…
Oh…..Marthy,nou ik je prachtige foto’s zie met die mooie kleuren krijg ik er nog meer zin in om te gaan.
Heb toevallig vanmorgen geboekt bij B&B in Julianadorp,stolpboerderij met voormalige bollenschuur,fantastische gastvrouw met heerlijk ontbijt,gezellig adres waar wij al vaker verbleven,ook eens met kinderen en kleinkinderen.
Charlie zei…
Loosterweg noord no. 7 blz. 107 gevonden op Lisse.nl
Op Lisse.nl vond ik gegevens over de villa “Looster”, gegevens hierboven. Ik heb geen e-mail van je dus kon het niet doorsturen.
Dank je wel voor deze kleurenpracht. Het blijft bijzonder.