Doorgaan naar hoofdcontent

Opstijgende zwaan

Ik stond op een brug de grote schuren met zonnepanelen te fotograferen en toen ik mij omkeerde zwom daar een eenzame zwaan in het brede water. Ik richtte mijn kamera op de vogel en opeens sloeg ze met haar grote vleugels op en neer en dan weer omhoog. Op dat moment drukte ze zich ook op uit het water met haar poten. Het was een prachtig gezicht, imponerend.

Met vleugels met een spanwijdte van 2.30 meter en een volwassen gewicht van tien tot dertien kilo is het een flink beest.

Als ze haar vleugels naar beneden heeft spreidt ze die heel wijd. Zo gaat ze omhoog en sneller.
Toen ik die grote vleugels zo zag moest ik aan het verhaal denken dat een agressieve zwaan je een arm kan breken. Dat heb ik even opgezocht.

Ze verdedigen hun nest en jongen fel, maar het is een broodje aap dat ze met een slag van hun vleugel een mensenarm kunnen breken. Zwanen gebruiken hun indrukwekkende voorkomen vooral om te dreigen. De grote botten in de vleugel van een zwaan zijn weliswaar sterk, maar ook hol. Ze moeten licht zijn om te kunnen vliegen. Dus die botten zijn niet sterk genoeg om een massief mensenbot te breken.

Reacties

KnutzEls zei…
Echt imposant. Een dreigende zwaan is best iets om uit de buurt te blijven.
Judy zei…
Mooi gezicht, zo'n opstijgende zwaan. Het duurt altijd even voordat ze echt 'los' zijn.
Sjoerd zei…
Dat heb je schitterend in beeld gebracht. Als je gewoon stil blijft staan doet een zwaan je helemaal niets is mijn ervaring. Daarna omdraaien en langzaam weglopen.
Bertiebo zei…
Toch: als een zwaan dreigt wil je wel weg wezen, dus dat doet-ie goed. Mooie foto's!
miekequilt zei…
Prachtige foto's. Jeroen viel ooit in slaap op een steiger. Benen over de rand. Er kwam een zwaan aangezwommen die in zijn teen beet. Het was een harde beet en sindsdien houden we afstand.
Emie zei…
Zwanen in vlucht doen me ook altijd denken aan een tv reclame van de KLM jaren geleden, zo prachtig ook!
Elizabeth zei…
Wat een machtig gezicht!
Janny zei…
Schitterend in beeld gebracht!
In de weer zei…
Net als Emie moet ik daar ook altijd aan denken !
Yova zei…
Ze hebben zeker grote vleugels. Zwanen kunnen waaks zijn als het nest gaat broeden. Ik heb verleden jaar zeker halve meter afstand om te jonge zwanen gemaakt. Ouders lieten mij toen. Als andere mensen in buurt kwam dan gaat heel hard krijsen. Alleen ik mag het. Heel bijzonder. Jij hebt zeker mooie foto's kunnen maken. Lente..... Gaat veel worden. Fijne dag.
Wat een mooie foto's van de zwaan. Iemand hier in de buurt heeft altijd zwarte zwanen en zegt vaak onder de blauwe plekken te zitten omdat hij in hun buurt moest zijn. Ze slaan vooral met de snavel. Ik houd ik liever wat afstand.
Schitterend gezicht! Ik zag zaterdag een zwerm kraanvogels, het was net alsof hun navigatiesysteem van slag was: ze bleven maar hoog in de lucht rondjes vliegen. Ook imponerend om te zien
Ger zei…
Jij stond op het juiste moment op de goede plek om te fotograferen,alhoewel het nog mooier geweest zou zijn als je de zwaan van zijkant had kunnen nemen in zijn vlucht en zijn sierlijke hals ook zichtbaar was geweest in het geheel.
Ik moest ook aan die KLM reclame denken, net als Emie.
anja zei…
Een zwaan verdedigt het nest en de jongen, maar doet dat door de vleugels te spreiden en een sissend geluid te maken. Het is dan verstandig om heel langzaam achteruit te gaan, dan zal de zwaan je echt niet aanvallen.
Toch vond ik het elk voorjaar weer spannend, als ik mijn dochter op de fiets naar school bracht. We fietsten over een fietspad dwars de weilanden, en daar reden we dan langs 2 of 3 nesten. Ik hoopte altijd maar dat papa en mama zwaan niet net het plan hadden opgevat om met hun kinders over of langs het fietspad te gaan wandelen!
Lies zei…
Heel knappe fotografie!
Lie(f)s.
Jolande zei…
Schitterende foto´s. Ook ik moest gelijk aan de KLM reclame denken.