Doorgaan naar hoofdcontent

Altijd wat te zien in de polder

We hadden een boodschapje nodig in Bergambacht gisteren en dat is prima op de fiets te doen. Het was hier wisselend bewolkt zoals we dat in Nederland zo mooi noemen en telkens als de zon weer tevoorschijn kwam na een pak wolken voelde je goed het verschil.

Ik vraag me weleens af of of die zwanen vanaf de geboorte les krijgen in synchroonzwemmen. Statig glijden deze twee door het water, keurig bij elkaar alsof het altijd zo zal blijven maar je merkt dat ze alert zijn. 

Prachtig, deze wolkenlucht. Het lijkt wel of er een rand van gevlochten brooddeeg tussen hangt.

Hier en daar zijn in de polder van die particuliere landjes, vaak eigendom van mensen die houden van buitenwerk en hun kostbare stukje grond goed onderhouden. Op dit landje staan veel knotwilgen en als je die ieder jaar knipt kan je daar een grote takkenril van maken.

 Een takkenril is een plek met opstaande takken/paaltjes in de grond waartussen je dood hout stapelt of vlecht. Hij is eenvoudig te maken en biedt ruimte aan het schuilen en broeden van insecten, zoogdieren en vogels. Ook paddenstoelen, mossen en varens groeien graag op dit soort plekken. Het is een schuilplaats voor allerlei insecten. Zo kun je je snoeihout zinvol verwerken. De flora en fauna helpt om dood hout af te breken en daarmee de voedselketen rond te maken.

Reacties

Sjoerd zei…
Die is behoorlijk dicht die takkenril. Ik zag er deze week toevallig ene van het snoeihout van appel en perenbomen.
Judy zei…
Wat beschrijf je dat mooi: synchroonzwemmen. En een lucht van gevlochten brooddeeg! Mooi!
Bertiebo zei…
Leuke blog! Het woord ril kende ik niet. In deze betekenis dan hè
Emie zei…
Prachtige foto's! Ik hou van takkenrils en dit is wel een hele mooie.
Wat leuk dat je hier nu uitlegt wat een takkenril is. Ik kende het woord niet tot we gister in een bos in de buurt wandelden. Vrijwilligers waren druk aan het snoeien en we kregen meteen wat uitleg over de takkenril die ze er eerder al maakten. Een leuk woord dat in mijn hoofd bleef hangen en ik nu hier bij jou weer tegenkom.
Edward McDunn zei…
Mooi hoor, dat het takkenril heet wist ik niet, wéér wat geleerd.
miekequilt zei…
Jeroen maakt in het Voedselbos ook een takkenril. Ik vind het echt mooi om te zien, degelijk handwerk en een mooi gezicht.
Janny zei…
Leuk zo'n takkenril, ik wist eigenlijk niet dat het zo heette. En de foto van de zwanen is ook mooi.
Lies zei…
Heel fijn fietstochtje!
Lie(f)s.
willy zei…
praktisch zo'n takkenril Marthy

de naam kende ik wel niet


fijne avond
KnutzEls zei…
De wijk tuin hier heeft ook zo'n takkenril. Mooi woord voor een puzzel ook.
In de weer zei…
Mooi die takkenril, bij een camping hier in de buurt hebben ze er aan een kant (langs het fietspad) de afscheiding ook zo gemaakt maar niet zo mooi als deze op jou blog. Ik wist trouwens ook niet dat zoiets ril heet.
Ger zei…

Vast ‘n koppeltje deze zwanen.Ze staan symbool voor de liefde en een (broed)koppel zijn monogaam en blijven elkaar meestal een leven lang trouw.Sterft een van beide vogels,dan zoekt de ander vaak pas na enkele jaren een nieuwe partner.
Alhoewel het broedseizoen begonnen is zal dit koppel dan nog geen eieren op het nest hebben want dan zat het vrouwtje te broeden en het mannetje is druk met voedsel brengen en het nest bewaken.
Schoonzoon snoeide onlangs de bolcatalpa en daar kwam flinke takkenbos van af,dochter zette berichtje op de weggeefhoek en kreeg snel reactie van iemand die ook bezig was met takkenril maken.
Elizabeth zei…
Heerlijk is dat om van alles onderweg te zien!
Wij hadden ook een takkenril, maar de palen rotten af en toen werd het allemaal een beetje gammel. Goede les voor de volgende keer dus..
Jolande zei…
Fijn he een omgeving waar steeds wat te zien is, eindeloos genieten.
Het verschijnsel ken ik wel, maar het woord takkenril niet. Weer wat geleerd.