Doorgaan naar hoofdcontent

Kermis in de hel

Gisteren was het een dag die mijn moeder altijd omschreef met: Het zonnetje schijnt en het regent, het is kermis in de hel. Afwisselend regen en zon, of alletwee tegelijk, dat ging werkelijk de hele dag zo door. Dus werd er in onze kelder weer eens geklust, niet door mij hoor maar dat begrepen jullie al. Wat het resultaat van dat klussen is laat ik nog weleens zien.

Maar de dag ervoor was het droog en dat nam Mart waar door de cour schoon te spuiten met de hoge drukspuit.

Door de bijna doorlopende regen van de laatste maanden hier waren de stenen en het het beton ontzettend groen aangeslagen, het werd tijd dat daar wat aan gedaan werd. Op de foto is goed te zien wat zo'n harde straal water doet.

Ik bleef het zeggen die dag, keer op keer, wat is dat lekker opgeknapt. Het tuinstel van de gîte mocht naar buiten en de bank die ooit uit de grote woonkeuken van mijn schoonmoeder kwam ging weer tegen de muur.  De rode roos, erfenis van buurman Raymond, begint te bloeien, maar er moet nog wat meer kleur in deze hoek. Wordt over nagedacht.

De hosta heeft de verhuizing naar zijn nieuwe grotere bak goed overleefd, daar is niets op af te dingen.

Deze leuke stoeltjes stonden nog in de kelder, die mochten ook naar buiten om samen met een hortensia een leuk hoekje te vormen. Er staan verschillende hortensia's daar op de cour maar ik ben bang dat er niet eentje gaat bloeien dit jaar. 

Na de hagelstorm van eind juli vorig jaar waren die hortensia's zo vernield dat ik gedwongen was ze een heel stuk terug te snoeien. En dan krijg je het jaar daarop meestal geen bloemen. Maar een troost heb ik, ze staan er goed bij en zijn mooi groen en groen is ook een kleur.

Kijk, aan de andere kant van dat muurtje staan de lege flessen weer te blinken, lekker schoongespoten.

Voor het huis is ook alles weer schoon, de oude schoolbank is uit de garage gehaald, staat daar goed met wat kruiden erop en als vanouds doet de spoorbloem zijn best om nog uitbundiger te bloeien als de jaren ervoor.

Reacties

Bertiebo zei…
Leuk zo'n ouderwetse uitdrukking. En alles ziet er fris uit bij jou. En mooi.
Mevrouw W. zei…
Het zier er allemaal heel erg mooi uit.
Een pracht is het weer. Je maakt me wel nieuwsgierig naar dat geklus!
Yova zei…
Wat is daar heel mooi om te zien groeien. Vele water doet goed. Ziet heel goed uit bij jou. Klussen word weer aangewerkt. Succes! Fijne dagen.
Judy zei…
Lekker schoon weer! Wat een prachtige hosta is het toch! En dat bankje met de kruiden erop zou ik zo willen hebben. ;)
In de weer zei…
Die uitdrukking had mijn moeder !
De laatste foto schittert ons tegemoet, prachtig !
Emie zei…
Leuk hoor, hoekjes maken. Het ziet er spic en span uit. Nou nog wat stabieler weer!
Leuke hoekjes, gezellig zo!
Leuk om even zo`n rondje tuin mee te maken.
Charlie zei…
Wat ziet alles er verzorgd uit bij jullie en een hosta zonder slakken! Bij ons wordt veel opgegeten door de slakken dit jaar. Die flessenhouder is ook erg leuk met de zon erop, heeft hij nog een ander doel?
Janny zei…
Die uitdrukking kende ik niet. Fijn dat het ook een dag droog was, alles ziet er weer fris en mooi uit.
En zo zijn jullie (bijna) klaar voor een mooie Franse zomer. Wat fijn dat de Hosta helemaal geen last heeft van slakkenvraat. Op de volkstuin valt het dit jaar mee met de Hosta's, maar in de voortuin is het een gatenkaas jammer genoeg.
Elizabeth zei…
Ook bij jullie is het 'halen en brengen' met het weer. Op een gegeven moment wordt je het zat om overal groene aanslag te hebben. De zon krijgt gewoon de kans niet ...
Wat een prachtige hosta!
KnutzEls zei…
Klaar voor de zon!
Lies zei…
't Is zóóó mooi...
Lie(f)s.
Jolande zei…
Die uitdrukking kende ik niet.
Ik maar denken dat we in het paradijs wonen, blijkt het hel te zijn, want dat weertype hebben we hier bijna dagelijks wel ergens op het eiland :-)
Fijn dat alles weer zo lekker schoon en fris is.
Margriet zei…
Het ziet er heerlijk uit!