Vandaag vond voor de zesde keer het Haags Technologie Festival plaats in het Atrium van De Haagse Hogeschool. Het doel van dit evenement is kinderen en jongeren tussen de 6 en 20 jaar te enthousiasmeren voor techniek. Tijdens het festival werken zij op een praktische manier samen aan een technologische oplossing voor een maatschappelijke uitdaging. De leerlingen maken gebruik van technisch LEGO en computers. Vandaag lieten zij zien waar zij de afgelopen drie maanden aan hebben gewerkt. Het evenement is georganiseerd door het HCO (Haags Centrum voor Onderwijsadvies) en de opleiding Facility Management van De Haagse Hogeschool.
Kleinzoon Thijs deed dit jaar met verschillende klasgenoten mee.
Hieronder wat uitleg.
Bij de FIRST LEGO League Haaglanden voor 9-15 jarigen draait dit jaar alles om het thema ‘World Class’: wat is de toekomst van leren? Kinderen en jongeren gaan onderzoeken hoe de manieren waarop wij kennis en vaardigheden vergaren in de 21e eeuw kunnen worden verbeterd. Het doel is dat de teams aan volwassenen uitleggen wat de behoeften van kinderen zijn op het gebied van leren en ontdekken.
Geweldig om te zien hoe zelfbewust deze jonge kinderen zich presenteren, kritische vragen beantwoorden over het milieuproject wat zij gedaan hebben en dan ook nog blijk geven van kennis van techniek. Goed gedaan Thijs, opa en oma zijn trots op je.
Kleinzoon Thijs deed dit jaar met verschillende klasgenoten mee.
Hieronder wat uitleg.
Bij de FIRST LEGO League Haaglanden voor 9-15 jarigen draait dit jaar alles om het thema ‘World Class’: wat is de toekomst van leren? Kinderen en jongeren gaan onderzoeken hoe de manieren waarop wij kennis en vaardigheden vergaren in de 21e eeuw kunnen worden verbeterd. Het doel is dat de teams aan volwassenen uitleggen wat de behoeften van kinderen zijn op het gebied van leren en ontdekken.
Tijdens de regiofinale voeren 38 teams verschillende missies uit op een groot speelveld met behulp van de door hen gebouwde en geprogrammeerde robots. Het gaat om opdrachten zoals ‘out of the box’ leren denken - waarbij deelnemers LEGO blokjes met een robot uit een doos verwijderen – of het bedienen van een zelfgebouwde zoekmachine robot die op slimme manier zoekresultaten moet verwerken. De teams worden niet alleen beoordeeld op de prestaties van hun robots. Ook factoren zoals de onderzoek presentatie, onderlinge samenwerking, het probleemoplossend vermogen, enthousiasme en professionaliteit tellen mee.
Geweldig om te zien hoe zelfbewust deze jonge kinderen zich presenteren, kritische vragen beantwoorden over het milieuproject wat zij gedaan hebben en dan ook nog blijk geven van kennis van techniek. Goed gedaan Thijs, opa en oma zijn trots op je.
Reacties